Odřeniny, zlomeniny, ale i otřes mozku. To jsou nejčastější zranění, která si v minulém roce přivodili cyklisté v Ústeckém kraji. Statistiky Romana Budského z Týmu silniční bezpečnosti ovšem poukazují i na závažnější zjištění. Přesně 18 cyklistů se v kraji zranilo těžce, z toho 12 jich nemělo přilbu.

„Dopravní experti se shodují, že k asi 20 procentům smrtelných a těžkých zranění cyklistů by nemuselo dojít, pokud by bylo povinné používání cyklistické přilby pro všechny, bez ohledu na jejich věk,“ podotýká Budský.

V LÉTĚ PÁDŮ PŘIBÝVÁ

Jeho slova potvrzuje mluvčí Zdravotnické záchranné služby Ústeckého kraje Prokop Voleník. Ten uvádí i alarmující čísla za poslední týdny.

„Od 1. června evidujeme v Ústeckém kraji přes dvě desítky pádů cyklistů na kole, kdy až 6 z nich nemělo přilbu. Utrpěli lehká či středně vážná poranění hlavy, například tržné rány na hlavě, ale i otřes mozku, který je velice závažný. Tři případy nám volající oznámili z místa nehody s tím, že zraněná osoba je v bezvědomí, a nakonec to byl právě otřes mozku, který je charakteristický krátkou ztrátou vědomí,“ říká Voleník.

Česká legislativa uvádí, že povinnost použít během jízdy na kole přilbu mají osoby mladší 18 let. Přilbu musí mít dobře nasazenou a řádně připevněnou na hlavě.

Mezi zraněnými z poslední doby je například 4letý chlapec, který spadl na kole v Litvínově, 18letý mladík na Litoměřicku, 20letý muž v Chomutově nebo 14letý kluk v Kadani. Všichni utrpěli vážná zranění, ani jeden z nich neměl přilbu.

Přitom statistiky nehod prokazují, že pokud dojde k těžkému či dokonce smrtelnému zranění cyklisty, je ve 3/4 případů zasažena právě hlava či krk. Ve 2/3 případů by bylo možné následky kolize zmírnit, neboť zranění hlavy jsou na místech, jež mohou být chráněna přilbou.

Jednou z těch, co díky přilbě předešla vážnému úrazu, je i studentka Tereza z Vtelna na Mostecku. Na kole i na bruslích jezdí pravidelně už od svých 5 let, vždy s přilbou.

„Člověk může cestu znát dokonale, ale nikdy neví, kdo do něj může narazit, nebo co se na cestě neočekávaného objeví. Takhle jsem před nedávnem jela po Labské cyklostezce v Ústí a v rychlosti mě předjížděl jiný cyklista. Mihl se kolem mě tak zbrkle, že jsem se lekla, strhla řídítka a přepadla přes kolo. Nemít přilbu, určitě mám rozbitou hlavu,“ popisuje Tereza.

NEUKÁZNĚNÍ CYKLISTÉ

Dle dopravního experta BESIPu Jana Pechouta mají čeští cyklisté z hlediska bezpečnosti oproti těm zahraničním ještě co dohánět.

„Snažím se jezdit na kole často, takže cyklisty kolem sebe dost vnímám. Řada dospělých u nás přilbu nepoužívá vůbec, už jenom ženský třeba z toho důvodu, že jim prý nesluší anebo že jim ničí účes. Chlapi zase říkají, že se z přilby potí hlava,“ zmiňuje Pechout, podle kterého stojí za nehodami milovníků cyklistiky v Ústeckém kraje směs nejrůznějších příčin.

„Jde o kombinaci nekázně, požívání alkoholu, přecenění sil, rychlou jízdu z kopce. Fenoménem dnešní doby jsou rovněž elektrokola, která jezdí hodně rychle,“ podotýká Pechout.

Na bezpečnost cyklistů se v ČR zaměřuje projekt Na kole jen s přilbou, který organizuje nezisková organizace Tým silniční bezpečnosti ve spolupráci s Horskou službou, a to už od roku 2011. V sobotu se projekt představil také v Ústí nad Labem. Na cyklostezce ve Svádově u altánu na Labské stezce u přívozu se od 10 hodin sešli dopravní experti, městští strážníci i záchranáři.

„Cyklohlídka je připravena zodpovědět všechny dotazy cyklistů. Na stanovišti si mohou projíždějící odpočinout a současně se dozvědět informace o tom, jak pečovat o řádný stav jízdního kola, jaká je povinná výbava, nebo jaká pravidla dodržovat při jízdě po silnici i mimo ni. Také tu třeba uslyší i to, jak je to s požíváním alkoholu. Především se tu ale mohou dozvědět řadu cenných informací o správném používání cyklistických přileb,“ uvedl během akce Budský.