VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Jaké jsou filmy o nacistických lágrech a ghettech?

Terezín - Přesně před sedmdesáti lety, v srpnu a září 1944, vznikaly v Terezíně nejznámější filmové záběry z tehdejšího židovského ghetta.

4.9.2014
SDÍLEJ:

Pietní akt v Terezíně.Foto: Deník/Karel Pech

Kulaté výročí dokumentu o životě jeho obyvatel, v němž nacistická propaganda ukazovala „idylku" města, které „vůdce daroval Židům", se stalo impulzem mezinárodní konferenci o filmech natáčených v nacistických lágrech a ghettech.

Jedinečné setkání

V Terezíně, v Magdeburských kasárnách, od 4. do 7. září je proto připraveno jedinečné setkání vědců a filmových tvůrců z různých zemí, které vytvoří mezinárodní fórum pro debatu o filmech vytvořených v koncentračních táborech a ghettech ve „Třetí říši".

„Setkání se věnuje porovnání filmových prací v nacistických lágrech a ghettech. Naším hlavním opěrným bodem je korpus filmových fragmentů, které vznikly v ghettu Terezín v období let 1942 - 1945 na území Protektorátu," přiblížila produkční terezínské konference Karolína Heroldová.

Kolaborovali?

Na filmech se podíleli židovští obyvatelé ghetta, na prvním Irena Dodalová, filmařka a spoluzakladatelka IRE-Film studia z Prahy. Druhý film, známý pod názvem Der Führer schenkt den Juden eine Stadt, režíroval berlínský herec a režisér Kurt Gerron, společně s ředitelem Pražské Aktuality Karlem Pečeným, který byl k filmování přizván "z venku". Pečený se po válce musel z této spolupráce zpovídat před soudem.

Kolaborace s nacisty se v naší společnosti vyčítá Lídě Bárové nebo dokonce Miloši Havlovi. Je však možné obvinit z kolaborace terezínské vězně? Ze současných výzkumů vyplývá, že na množství nacistických filmů se podíleli vězni romští, židovští, čeští. Může se hovořit o kolaboraci u věznů, kteří ve filmech hráli nebo je tvořili? To jsou mimo jiné otázky, jimiž se budou odborníci během čtyřdenního setkání v Terezíně zabývat.

Motáky ve filmu

Odpovědi jistě budou zajímavé. „Dodalové se podařilo využít kameru a filmový materiál, který měla pro natáčení k dispozici, i k vlastní činnosti. Nacistickému režimu se tak postavila na odpor pomocí filmově-technických prostředků. V druhém filmu z roku 1944 se nachází několik "motáků", které byly do filmu vpašovány. Průzkum těchto fragmentů, až do současnosti řazených mezi propagandistické filmy, nás také staví před otázku, jak reagovali židovští obyvatelé nacistického ghetta na rozkaz, že musí natáčet film pro SS. A do jaké míry používali zúčastnění kamery pro vytvoření svědectví, dokumentace a vzpomínky na zachycené osoby."

Osudy snímků

Filmy, o kterých se bude na konferenci diskutovat, měly a stále mají zajímavé poválečné osudy. Jeden z "terezínských filmů" byl v šedesátých letech tajně vyvezen z Československa do Německa, což nakonec vedlo až k soudnímu procesu. Nabízí se také etická, nejen ryze právní otázka, komu vlastně filmy patří. Jedná se o filmy natočené (pro) nacisty českými autory a financované z židovských peněz, které byly zkonfiskovány, když byl židovským obyvatelům Protektorátu zabavován majetek. Další skutečnost, která činí celou tuto otázku ještě zajímavější je, že Karel Pečený uvádí v jednom z dokumentů, který je nám dnes k dispozici, že mu SS neuhradilo dluh ve výši 30 000 Říšských marek.

Pokřivená realita

Z obecnějšího pohledu je zásadní otázka, jak nakládat s propagandistickými filmy. Vysílat je v televizi? S historickým komentářem? Nebo je nevysílat vůbec? Nebo s komentářem na dvd nebo online?

Velké množství těchto filmů, nebo alespoň fragmentů, je volně dostupné na youtube a "filmotékách" online. Mají miliony zhlédnutí. Při pohledu na výroky pod nimi je jasné, že tyto filmy jednoznačně vytváří pokřivenou realitu což znamená, že prezentují opak reality a teprve teď plně fungují jako propaganda. Mohou být tyto filmy nebezpečné i v současné době, kdy by společnost "měla být poučena historií"? Stejně jako se tomuto tématu věnovali Spojenci už po druhé světové válce filmy byly vyloučené z distribuce , budou se otázce věnovat i diskutující v rámci panelové diskuze 6. září.

S Jurajem Herzem

Konference se dotkne i filmů o ghettu Terezín nebude chybět první film s touto tématikou na našem území Daleká cesta (1949) režiséra Alfréda Radoka a také druhý zásadní film Transport z ráje (1962) od režiséra Zbyňka Brynycha. Promítání Transportu z ráje se zúčastní vzácný host režisér Juraj Herz, narozený v roce 1934, jenž přežil holokaust. Ten se na filmu podílel jako herec a zároveň jako asistent režiséra.

Více informací naleznete na www.terezin2014.com.

Autor: Ivo Chrástecký

4.9.2014
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Vybíráme ojeté SUV do 300 tisíc.
AUTOMIX.CZ
20

Vybíráme ojeté SUV do 300 tisíc. Jaké koupit? A jakým se radši vyhnout?

Nejvtipněji naložené vozy na silnicích. Nákladem je vše, co si zamanete.
AUTOMIX.CZ
54

GALERIE: Nejvtipněji naložené vozy na silnicích. Nákladem je vše, co si zamanete

Pěstujeme olivy

I u nás se dají vypěstovat olivovníky. Můžete je mít i doma, vždyť naprosto nejlepší pro naše podmínky je jejich pěstování v květináčích. A tak se jich nebojte a pojďme společně na to.

Soutěž Deník na dovolené: Máme výherce! Vítězka si už převzala cenu

Severní Čechy - Soutěž Deník na dovolené skončila a konečně vám můžeme prozradit vítěze.

AUTOMIX.CZ

Nohy na palubku vážně nepatří. Tady máte ošklivý důkaz

Že nohy spolujezdce patří na podlahu a ne na palubní desku, tuší asi většina lidí. Podívejte se, jak můžete dopadnout, pokud se touto radou nebudete řídit.

AKTUALIZOVÁNO

Vydejte Babiše a Faltýnka k trestnímu stíhání! Hamáček dostal žádost policie

/ANKETA/ Policie požádala Poslaneckou sněmovnu o vydání Andreje Babiše a Jaroslava Faltýnka (oba ANO) k trestnímu stíhání. Mluvčí pražského městského státního zastupitelství Štěpánka Zenklová uvedla, že žádost souvisí s kauzou dotací na farmu Čapí hnízdo. 

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení