VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Jaké jsou filmy o nacistických lágrech a ghettech?

Terezín - Přesně před sedmdesáti lety, v srpnu a září 1944, vznikaly v Terezíně nejznámější filmové záběry z tehdejšího židovského ghetta.

4.9.2014
SDÍLEJ:

Pietní akt v Terezíně.Foto: Deník/Karel Pech

Kulaté výročí dokumentu o životě jeho obyvatel, v němž nacistická propaganda ukazovala „idylku" města, které „vůdce daroval Židům", se stalo impulzem mezinárodní konferenci o filmech natáčených v nacistických lágrech a ghettech.

Jedinečné setkání

V Terezíně, v Magdeburských kasárnách, od 4. do 7. září je proto připraveno jedinečné setkání vědců a filmových tvůrců z různých zemí, které vytvoří mezinárodní fórum pro debatu o filmech vytvořených v koncentračních táborech a ghettech ve „Třetí říši".

„Setkání se věnuje porovnání filmových prací v nacistických lágrech a ghettech. Naším hlavním opěrným bodem je korpus filmových fragmentů, které vznikly v ghettu Terezín v období let 1942 - 1945 na území Protektorátu," přiblížila produkční terezínské konference Karolína Heroldová.

Kolaborovali?

Na filmech se podíleli židovští obyvatelé ghetta, na prvním Irena Dodalová, filmařka a spoluzakladatelka IRE-Film studia z Prahy. Druhý film, známý pod názvem Der Führer schenkt den Juden eine Stadt, režíroval berlínský herec a režisér Kurt Gerron, společně s ředitelem Pražské Aktuality Karlem Pečeným, který byl k filmování přizván "z venku". Pečený se po válce musel z této spolupráce zpovídat před soudem.

Kolaborace s nacisty se v naší společnosti vyčítá Lídě Bárové nebo dokonce Miloši Havlovi. Je však možné obvinit z kolaborace terezínské vězně? Ze současných výzkumů vyplývá, že na množství nacistických filmů se podíleli vězni romští, židovští, čeští. Může se hovořit o kolaboraci u věznů, kteří ve filmech hráli nebo je tvořili? To jsou mimo jiné otázky, jimiž se budou odborníci během čtyřdenního setkání v Terezíně zabývat.

Motáky ve filmu

Odpovědi jistě budou zajímavé. „Dodalové se podařilo využít kameru a filmový materiál, který měla pro natáčení k dispozici, i k vlastní činnosti. Nacistickému režimu se tak postavila na odpor pomocí filmově-technických prostředků. V druhém filmu z roku 1944 se nachází několik "motáků", které byly do filmu vpašovány. Průzkum těchto fragmentů, až do současnosti řazených mezi propagandistické filmy, nás také staví před otázku, jak reagovali židovští obyvatelé nacistického ghetta na rozkaz, že musí natáčet film pro SS. A do jaké míry používali zúčastnění kamery pro vytvoření svědectví, dokumentace a vzpomínky na zachycené osoby."

Osudy snímků

Filmy, o kterých se bude na konferenci diskutovat, měly a stále mají zajímavé poválečné osudy. Jeden z "terezínských filmů" byl v šedesátých letech tajně vyvezen z Československa do Německa, což nakonec vedlo až k soudnímu procesu. Nabízí se také etická, nejen ryze právní otázka, komu vlastně filmy patří. Jedná se o filmy natočené (pro) nacisty českými autory a financované z židovských peněz, které byly zkonfiskovány, když byl židovským obyvatelům Protektorátu zabavován majetek. Další skutečnost, která činí celou tuto otázku ještě zajímavější je, že Karel Pečený uvádí v jednom z dokumentů, který je nám dnes k dispozici, že mu SS neuhradilo dluh ve výši 30 000 Říšských marek.

Pokřivená realita

Z obecnějšího pohledu je zásadní otázka, jak nakládat s propagandistickými filmy. Vysílat je v televizi? S historickým komentářem? Nebo je nevysílat vůbec? Nebo s komentářem na dvd nebo online?

Velké množství těchto filmů, nebo alespoň fragmentů, je volně dostupné na youtube a "filmotékách" online. Mají miliony zhlédnutí. Při pohledu na výroky pod nimi je jasné, že tyto filmy jednoznačně vytváří pokřivenou realitu což znamená, že prezentují opak reality a teprve teď plně fungují jako propaganda. Mohou být tyto filmy nebezpečné i v současné době, kdy by společnost "měla být poučena historií"? Stejně jako se tomuto tématu věnovali Spojenci už po druhé světové válce filmy byly vyloučené z distribuce , budou se otázce věnovat i diskutující v rámci panelové diskuze 6. září.

S Jurajem Herzem

Konference se dotkne i filmů o ghettu Terezín nebude chybět první film s touto tématikou na našem území Daleká cesta (1949) režiséra Alfréda Radoka a také druhý zásadní film Transport z ráje (1962) od režiséra Zbyňka Brynycha. Promítání Transportu z ráje se zúčastní vzácný host režisér Juraj Herz, narozený v roce 1934, jenž přežil holokaust. Ten se na filmu podílel jako herec a zároveň jako asistent režiséra.

Více informací naleznete na www.terezin2014.com.

Autor: Ivo Chrástecký

4.9.2014
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Letecká záchranná služba DSA v akci.
13

Letecká záchranka? Ministerstvo stále nevybralo nového provozovatele

Ilustrační foto.
AUTOMIX.CZ

Jak se nespálit při koupi ojetiny II.: Jsme u auta. Na co si dát pozor?

Vyhlídkové lety vrtulníkem na Řípské pouti chybět nebudou

Rovné – Chcete se proletět opravdovým vrtulníkem? Šanci budete mít v sobotu i v neděli na Řípské pouti v Rovném u Roudnice nad Labem.

Boj s nemocí ani pojišťovnou Mirek nevzdává, podává žalobu

Děčín – Do další fáze se dostal boj Miroslava Červenky s jeho zdravotní pojišťovnou. Tento týden na ni podal prostřednictvím svého právníka žalobu. V té požaduje, aby mu pojišťovna uhradila biologickou léčbu, která mu pomáhá v jeho boji s rakovinou.

AUTOMIX.CZ

Jak se nespálit při koupi ojetiny: Začínáme výběrem, těchto rad se držte

Výběr ojetého auta je činnost, kterou se většina z nás zabývá maximálně jednou za několik let. O to je ale důležitější. Snad každý přece chce, aby mu jeho nové auto sloužilo co nejlépe.

David Španbauer se naučil správně péct chléb ve Francii. Teď má v Tisé pekárnu

Tisá, Ústecký kraj /HLASUJTE/ - Chuť chleba ovlivňuje nekvalitní mouka. Ta je většinou „pančovaná" chemií.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies