VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Ministerstvo nechce zaplatit kvůli minutě let záchranářů

Ústecký kraj - Ministerstvo zdravotnictví odmítá proplatit společnosti DSA prosincový zásah u dopravní nehody v Huntířově na Děčínsku. Důvodem prý je let mimo smluvenou dobu.

15.3.2017
SDÍLEJ:

Letecká záchranná služba Ústeckého kraje.Foto: Deník/archiv

Náměstek ministra zdravotnictví Roman Prymula navíc v dopise, který má redakce k dispozici, vyzval krajské záchranky, aby vrtulníky povolávaly jen v pohotovostní době.

Čtěte také: Ztracený raft, vzpoura vězňů. Cesta Amazonií byla náročná

TĚŽCE ZRANĚNÁ DÍVKA

Co se vlastně v prosinci odehrálo? Letecká záchranná služba dostala 12. prosince pokyn ke vzletu. Byly tři minuty před sedmou hodinou ranní. Vrtulník vzlétl o dvě minuty později, tedy jednu minutu před sedmou.

„Bylo nahlášeno sražené dítě v bezvědomí, dispečink věděl, že už jsme připraveni na službu, tak přeci nebudeme koukat na hodiny," říká místopředseda představenstva a zároveň pilot DSA Daniel Tuček.

Jenže pro ministerstvo je to problém. Podle smluv, které má ministerstvo zdravotnictví uzavřené se společností DSA na provozování letecké záchranné služby v Ústeckém kraji, mohou vrtulníky létat až od sedmi hodin. Pilot DSA tak vědomě porušil smlouvu, což ale pravděpodobně zraněné dívce zachránilo život.

„Po příletu jsme zjistili, že se jedná o mladou ženu s polytraumaty, která byla na místě zajištěna v režimu kompletní intenzivní péče včetně intubace a řízené ventilace," popisuje zásah v Huntířově Tuček.

Mohlo by vás zajímat: Radek Chobot z BusLine: Krajská dopravní firma by byla příležitost pro korupci

Podle náměstka ministra zdravotnictví by ale minuta problémem neměla být.

„Provozovatel je oprávněn přijmout nad rámec pohotovostní doby pokyn zdravotnické záchranné služby v rozmezí 30 minut před zahájením a 30 minut po skončení pohotovostní doby," uvedl Roman Prymula s tím, že mimo tyto časy podle právního názoru ministerstva nemůže záchranářský vrtulník vzlétnout. A to i přesto, že v letních měsících se rozednívá již po čtvrté hodině ranní.

Podle jaké metodiky byl stanoven začátek pohotovostní doby na sedmou hodinu ráno, ministerstvo zdravotnictví dosud nevysvětlilo.

Stejný problém pak společnost DSA eviduje u osmi zásahů, které se odehrály v Královéhradeckém kraji. Jeden z nich se týkal zástavy srdce v lokalitě Medvědín u Špindlerova Mlýna v době po skončení sněhové kalamity.

„Sanitka neměla šanci se tam dostat, vrtulník tam byl za 15 minut a člověk přežil, protože do hodiny byl na kardiocentru v Hradci Králové," uvedl Tuček.

Celkem v šesti případech se záchrana lidí podařila, u dvou zásahů ale pacienti zemřeli.

„Je tedy vidět, že to jsou vždy akutní stavy," poznamenal Daniel Tuček s tím, že se obává toho, aby nebylo možné posádku vrtulníku stíhat kvůli trestnému činu neposkytnutí pomoci v případě, že nevyletí.

VÝBĚROVÉ ŘÍZENÍ

V současné době připravuje ministerstvo zdravotnictví vyhlášení tendru na provozovatele letecké záchranné služby v Ústeckém kraji. Není jasné, zda tu i nadále bude létat DSA. Společnost má zatím jen dočasnou smlouvu, která se vždy prodlužuje.

„Informace o vyhlášení výběrového řízení na poskytovatele letecké záchranné služby se dozvídáme prostřednictvím médií," říká mluvčí ústecké krajské záchranné služby Prokop Voleník.

Autor: Alexandr Vanžura

15.3.2017 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Šest nejčastějších chyb při výběru toalety

Jak skladovat dříví na topení

AUTOMIX.CZ

OBRAZEM: Nová Škoda Karoq do detailu. Podívejte se, jak chytře je vymyšlená

I když už podobu i interiér nové Škody Karoq dávno známe, na autosalonu ve Frankfurtu si nové SUV odbývá svou výstavní premiéru. A také se chlubí řadou vychytávek a chytrých řešení, na něž dosud "nebyl čas". Podívejte se na galerii.

Předvolební průzkum v krajích: ANO nemá konkurenci

/INFOGRAFIKA/ Hnutí ANO Andreje Babiše má nejvyšší podporu voličů ve všech krajích s výjimkou jediného, vyplývá z exkluzivního průzkumu agentury SANEP pro Deník, kterého se v regionech České republiky účastnilo téměř devět tisíc respondentů.

Jak vybrat ten správný jídelní stůl

Asi každý by si přál velký jídelní stůl, u kterého se pohodlně nají i velká společnost. Místa se ale nedostává. Jak to vyřešit?

AUTOMIX.CZ

Takhle mohl vypadat nástupce Tatry 603. Úžasné prototypy se do výroby nedostaly

Všichni známe československou limuzínu Tatru 603, která je dodnes ikonou kopřivnické značky. Než se populární model dočkal právoplatného nástupce v podobě Tatry 613, vzniklo mnoho neúspěšných, ale o to zajímavějších prototypů. Podívali jsme se na ně.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení