Události se zúčastnili také místopředseda vlády Andrej Babiš, ministr dopravy Dan Ťok, ústecký hejtman Oldřich Bubeníček a další osobnosti. Saskou delegaci vedl premiér Stanislaw Tillich.

Politici v projevech přáli dálnici dlouhá léta spolehlivého a bezpečného provozu. Prezident Miloš Zeman označil za viníky mnohaletého zpoždění dálnice zelené aktivisty, kteří stavbu blokovali různými připomínkami, žalobami a odvoláními. „Zbavte se zelených aktivistů, přestaňte jim věřit," doporučil Miloš Zeman.

close Slavnostní přestřižení pásky na dálnici D8. Akce se účastnil prezident republiky Miloš Zeman. info Zdroj: Deník/Karel Pech zoom_in

Podle Andreje Babiše je dálnice příkladem neschopnosti státu stavět rychle. „Naše vláda se to snaží napravit a dluh ve stavbě dálnic chceme dohnat," uvedl vicepremiér. „Je co slavit, dokončení dálnice znamená úlevu pro řidiče i pro lidi bydlící podél původní trasy," zdůraznil ministr dopravy Dan Ťok. Stavbu ocenil i hejtman Oldřích Bubeníček. „Je ale třeba se zaměřit i na další dopravní stavby. Například na dálnici D7. Té je nutné věnovat zvýšenou pozornost, aby se neopakovaly chyby z D8 a mohli jsme po ní už brzo jezdit," přeje si ústecký hejtman.

Ceremoniál byl otevřen veřejnosti. Nový úsek dálnice si přišly prohlédnou tisíce lidí, včetně rodin s kočárky, cyklistů a koloběžkářů. Auta návštěvníků parkovala na zhruba dvou kilometrech trasy. Řada z nich využila nabízené občerstvení – horké nápoje, tvarohové koláče, párky v rohlíku nebo gulášovou polévku. Velký zájem byl i kousky slavnostní pásky, které rozdávaly hostesky. „Teď se s ní nechám vyfotografovat, v pondělí ji ukážu kolegům v práci a pak ji někam umistím," plánoval Josef Drobný z Ústí nad Labem. Otevření dálnice přihlížel i senátor Jaroslav Doubrava. „Trvalo to strašně dlouho, takže to bude pro všechny určitě úleva. Já sám nevím, jestli budu jezdit do Prahy tudy anebo podél Labe, tam možná bude silnice volnější," váhá senátor.

close Slavnostní přestřižení pásky na dálnici D8. Akce se účastnil prezident republiky Miloš Zeman. info Zdroj: Deník/Karel Pech zoom_in

Zklidnění dopravy očekávají lidé z Velemína. „Zatím nám nikdo nedokázal říci, o kolik procent méně aut bude přes nás jezdit. To, co jsme museli prožít, je nepředstavitelné, jsem rád že to končí a už se to nebude opakovat," věří bývalý starosta Velemína Jiří Skalický. Jeho nástupce Petr Křivánek připouští, že mohou nastat i určité problémy. „Možná se to projeví na snížení tržeb v restauraci nebo prodejnách. Ale nebude to ze dne na den. Dělníci, kteří pracují na různých dodělávkách kolem dálnice, tu budou ještě nějméně půldruhého roku. Navíc intenzivně pracujeme na obrazu naší obce jako zajímavého turistického cíle, daří se to. Za krásami přírody k nám jezdí čím dál více lidí," uvedl Petr Křivánek.

Krátce po skončení ceremoniálu začali dělníci uklízet vnitřek tunelu Radejčín i přiléhlé úseky dálnice. „Až odejdou poslední lidé a všechno uklidíme a odvezeme, bude možné dát pokyn k otevření dálnice pro dopravu. Přesný čas nikdo neodhadne, ale mělo by to být v podvečerních hodinách. Zhruba v 16 hodin. V každém směru povedou kolony vozidel policejní auta," informoval Jan Rýdl, mluvčí Ředitelství silnic a dálnic.

Provoz v rizikovém úseku u Prackovic bude kvůli nestabilnímu svahu veden v jednom pásu. Omezení se bude týkat zhruba dvoukilometrového úseku. Podle Jana Rýdla je to reakce na údaje o lokálních posunech v podloží pravého jízdního pásu estakády. „Omezení bude dočasné. Dále bude pokračovat vyhodnocování monitoringu a další měření, aby potvrdila, že stabilizační opatření zafungovala a může být provoz převeden na oba jízdní pásy," dodal Rýdl.

Na úseku D8 mezi Lovosicemi a Řehlovicemi je devatenáct mostů a dva tunely o délce 620 metrů a 270 metrů. Nejdelším mostem je prackovická estakáda, která je dlouhá 554 metrů. Dálnice, která propojuje Prahu, Ústí nad Labem, Drážďany a Berlín byla plánována už v třicátých letech minulého století. Začala se stavět až v roce 1984. Na prvním části z Řehlovic na okraj Trmic vyjeli řidiči koncem osmdesátých let. Spolu s přivaděčem od Bystřan, tvořil obchvat Teplic. Termínů dokončení bylo několik, ale od roku 2001 se žádný z nich nepodařilo splnit, zpoždění se protáhlo na 32 let. Na objízdných trasách přes České středohoří a po silnici I/30 podél Labe způsobila neúměrná dopravní zátěž řadu tragických dopravních nehod, problémy s hlukem, exhalacemi nebo otřesy.