14 MILIARD MÍSTO 3
Podle ministerstva dopravy za zdržením stojí především soudní spory o vedení trasy dálnice, nikoliv to, že by ji resort v současnosti pomalu stavěl. „Dostavba zbývajícího 12 km dlouhého úseku z Bílinky do Řehlovic běží podle harmonogramu. Platí, že dálnice bude dokončena v prosinci letošního roku," uvedl v pondělní tiskové zprávě mluvčí ministerstva Tomáš Neřold.
Za úsek D8 z Lovosic do Řehlovic stát dosud zaplatil přes 14 miliard korun, odhad z roku 1993 přitom počítal zhruba se 3 miliardami, uvedl dále NKÚ.

Za zpoždění podle kontrolorů může podcenění příprav výstavby, vedení dálnice přes nestabilní území a pomalá sanace sesuvu, ale právě také sedmiletý soudní spor, který skončil v roce 2010. Soud se v něm zabýval tím, jestli rozhodnutí o umístění stavby tohoto úseku dálnice nebylo nezákonné. „Správní orgán, který stavbu dálnice povolil, soudu ale poskytl jen fragment potřebného spisu, protože jeho podstatnou část ztratil," upozornili kontroloři. Krajský soud v Ústí nad Labem tak rozhodnutí o umístění stavby dálnice zrušil, protože ho nemohl přezkoumat, což oddálilo dokončení úseku, a tedy celé dálnice.

Poslední chybějící úsek navíc vede přes území ohrožené sesuvy půdy. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) podle NKÚ nepředložilo dokumenty, z nichž by bylo zřejmé, nakolik se zabývalo opatřeními, která by snížila riziko sesuvu. Opakovaně jen NKÚ sdělilo, že při přípravě dodrželo veškeré zákonné požadavky a předpisy.

SANACE SE PROTAHUJE
K sesuvu došlo v polovině roku 2013. Podle harmonogramu, který vzala na vědomí vláda ČR, mělo ŘSD sanaci dokončit nejpozději na přelomu let 2014 a 2015. Dosud ale neskončila, podotkli kontroloři. Ministerstvu také vytýkají, že analýzu příčin sesuvu zadalo až po dvou a půl letech.

Už v roce 2013 totiž mělo ŘSD k dispozici dokumenty, z nichž vyplývá, že se na něm významně podílela voda přitékající z blízkého lomu Dobkovičky.

PŘED VYPRŠENÍM LHŮTY
NKÚ v průběhu kontroly ministerstvo a ŘSD upozornily na to, že se blíží poslední termín pro podání žaloby, která by umožnila vymáhat náhrady škod a výdaje za sanaci. ŘSD společně se SŽDC žalobu podalo a náhradu škody a nákladů za sanaci sesuvu žádá po provozovateli blízkého lomu. Ten jakoukoli vinu ovšem odmítá.