VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Vím proč je soutěž, která má zvýšit zájem o fyziku.

Severní Čechy - Natočit vlastní fyzikální pokus a ukázat jej na internetu ostatním? A k tomu ještě získat super cenu pro sebe i bonus pro svoji školu? No, to už pěkná výzva, co říkáte?

22.2.2015
SDÍLEJ:

Experimenty s vodou v podání Lucky a Kláry.Foto: archiv soutěže

V severních Čechách na stránky soutěže „Vím proč" www.vimproc.cz, kterou loni poprvé uspořádala Skupina ČEZ, zavítalo od října loňského roku do konce ledna celkem 17 609 návštěvníků, 11 629 z Ústeckého a 5 978 z Libereckého kraje.

V celé České republice dohromady 146 tisíc uživatelů kliklo na tento web, aby si prohlédli soutěžící videa o nejlepší fyzikální pokus. Je totiž na co koukat. Do soutěže se v jejím prvním ročníku zapojilo 614 žáků z celé České republiky. Celkem natočili 192 videí s nejrůznějšími fyzikálními pokusy.

Proč je soutěž pro mladé tady?

Trh práce prodělal v posledním roce oživení, ale stále se potýká s nedostatkem absolventů technických oborů. Jen Skupině ČEZ může do roku 2020 v severních Čechách odejít do starobního důchodu asi 390 zaměstnanců. Stejně jako další firmy chce proto zvyšovat zájem o fyziku a s ní spojené technické obory.

Již od října loňského roku proto probíhá 2. ročník úspěšné fyzikální soutěže s názvem Vím proč, jejímž organizátorem je právě Skupina ČEZ. Autoři nejlepších videí s experimenty budou odměněni nejen tablety, ale nově i získají pro svou střední či základní školu od Nadace ČEZ 200 000 korun na moderní Oranžovou učebnu přírodovědných a technických předmětů.

Fyziky se není třeba obávat

„Potřebujeme kvalitní absolventy technických oborů. Snažíme se proto žákům co nejdříve ukázat, že se fyziky není třeba obávat. Naopak, v budoucnu může vést k jejich dobrému uplatnění. Atraktivní forma objevování fyzikálních zákonů díky experimentům se v soutěži osvědčila. Budeme rádi, když mladí budou v kreativních pokusech pokračovat, třeba i vylepšováním svých pokusů z prvního ročníku soutěže. Společně s dalšími aktivitami tak chceme přispět k většímu zájmu o fyziku a s ní spojenou techniku," říká Pavel Puff, manažer Útvaru strategický nábor Skupiny ČEZ.

Souboj o talenty se zostřuje

Nedostatek technických absolventů potvrzuje i společnost LMC, provozovatel portálů Jobs.cz a Práce.cz, která se Skupinou ČEZ na soutěži spolupracuje.

Začátek experimentu Filipa a Honzy.„Souboj o talentované uchazeče se kvůli oživení ekonomiky nadále zostřuje především v profesích s technickým a přírodovědným zaměřením, v nichž firmám již delší dobu schází dostatek kvalifikovaných zájemců. V roce 2014 právě tyto profese tvořily přes 41 % ze všech 110 tisíc stálých pozic obsazovaných skrze Jobs.cz," říká Tomáš Ervín Dombrovský, analytik Jobs.cz.

Například zájem firem o elektrotechniky a elektroinženýry loni v České republice vzrostl o plných 25 % oproti roku 2013 a v případě techniků ve strojírenství byl počet obsazovaných míst o 26 % vyšší.

Podle předpovědi odejde během pěti až deseti let na odpočinek mnoho lidí ze „silných ročníků", a to převážně z technických a přírodovědných oborů. V případě Skupiny ČEZ je v regionu severních Čech průměrný věk všech zaměstnanců téměř 47 let a do roku 2020 lze tedy předpokládat, že společnost opustí 16 %, tedy až 390 pracovníků.

„Tím nastane skvělá příležitost pro dnešní mladé lidi, kteří se právě na techniku nebo přírodní vědy zaměří. Po dokončení studia budou pravděpodobně velmi žádaní. Vzhledem k tomu, kolik míst pro ně bude k dispozici, se při ucházení o pracovní místo setkají s minimální konkurencí," dodává Tomáš Ervín Dombrovský.

Poutavější než výklad

Soutěž Vím proč může výuku fyziky, která vede mladé lidi k technickým oborům, také zatraktivnit. Videa mohou využívat fyzikáři při výuce, protože experimenty jsou vždy poutavější než výklad. Tím spíše, jedná-li se pokusy vrstevníků studentů.

Natočená videa mohou autoři sdílet se svými kamarády, protože ti jim pak mohou udělit hlas a pomoci tak k ceně veřejnosti. Cenou veřejnosti je v tomto případě vstup do Techmánie nebo IQ parku pro celou třídu.

Autor: Ivo Chrástecký

22.2.2015 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Bouřka. Ilustrační foto.
18

Během dne hrozí silné bouřky, výstraha platí do půlnoci

Zajímavé klasické škodovky, které zrovna hledají nové majitele.
AUTOMIX.CZ
30

Toužíte po klasické škodovce? Na prodej jich je řada. Tyhle jsou nejzajímavější

AUTOMIX.CZ

10 dostupných aut, ve kterých budete vypadat bohatší, než ve skutečnosti jste

Ruku na srdce, každý z nás chce tu a tam vypadat před ostatními dobře – a dobře v tomto případě znamená „zámožně“. Samozřejmě jen málokterý movitý majetek poukazuje na stav konta tak, jako luxusní auto.

Řadovka v Montrealu: krása jednoduchosti

Dům, do kterého se dnes podíváme, je kousek od centra kanadského Montrealu. Nevybrali jsme ho proto, že by byl nějak zvláštní, úžasný, dokonalý. Naopak. Vybrali jsme ho proto, že celá rekonstrukce domu je komplexní, jednoduchá a funkční.

Voda jako poklad – uchovejte si ji pod zemí

Zachytávat dešťovou vodu výrazně ušetří vaši peněženku a navíc to i dost pomůže přírodě. Na zalévání zahrady ale leckdy sudy u okapu nestačí. Pak jsou tu velké nádrže, které se dají i zakopat pod zem.

DOTYK.CZ

Mladý režisér Jan Švejkar dobývá světový reklamní trh

Jak na nedávném mezinárodním festivalu reklamy Cannes Lions, tak třeba na velkém svátku americké reklamy, jímž je finále Národní ligy v americkém fotbalu Super Bowl, zabodovaly filmové reklamy na Playstation, vytvořené v Česku. Režíroval je Čech. Jmenuje se Jan Švejkar.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení