VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Račičtí přečkali zimu v teple z obecní kotelny na biomasu

Račice - Alternativou pro obce bez přípojky zemního plynu může být centrální zdroj vytápění na biomasu. Do takového odvážného projektu zejména z pohledu financování se před dvěma roky pustila obec Račice.

13.5.2016
SDÍLEJ:

CENTRÁLNÍ VYTÁPĚNÍ Račic zajistí dvě kotelny spalující štěpku. Větší z nich má pět jednotek, každá je vybavena řídicí jednotkou, kterou na snímku ukazuje starosta Jaromír Maleček. Foto: Deník/Václav Sedlák

Uplynulou zimu 120 domácností mohlo pocítit komfort nového způsobu vytápění. Zařízení je před kolaudací a nachází se ve fázi povolení provozu, získaného od Krajského úřadu Ústeckého kraje.

Obecní úřad čeká na vyjádření příslušných orgánů státní správy a poté pozve jejich zástupce včetně stavebního úřadu ke kolaudaci a výsledek předá na Státní fond pro životní prostředí.

K projektu se přihlásili všichni obyvatelé, kteří mu dali zelenou v průzkumu v letech 2010 a 2011. Pouze jeden objekt odpadl, místo něho se přihlásilo pět nových domácností.

„Kapacita zdroje je dostatečná, aby pokryla další žadatele. Počítáme s tím, že když si někdo postaví nový rodinný domek v rozvojové zóně, bude mít šanci se připojit na rozvody. Jen financování se bude muset řešit z obecního rozpočtu a podílu žadatele. Cena tepla jednoho gigajoulu je stanovena energetickým auditem, který schvaloval Státní fond životního prostředí a činí 322 korun s daní. Tuto cenu musíme držet pět let. Pro novou sezonu se budeme snažit získat sušší štěpku, v uplynulém období jsme spalovali materiál s větší vlhkostí, než by bylo optimální pro naše kotle," říká Jaromír Maleček, starosta Račic.

Ročně by kotelna mohla spalovat kolem 1 300 tun štěpky. Nyní se rozhoduje, zda uživatelé přes léto budou k ohřevu teplé užitkové vody využívat své bojlery, nebo zda se ponechá v provozu omezenou kapacitu jedním kotlem 300 nebo 350 kW.

„Provedeme průzkum mezi obyvateli, kdo je schopen využívat během uvažované tříměsíční letní odstávky vlastní bojler. O tom, zda se vyplatí provozovat systém jen pro několik odběrů, nebo ne, rozhodnou zastupitelé," dodává starosta.

Centrální vytápění se líbilo většině starostů, kteří přijali v zimě pozvání technického dozoru k exkurzi. Zvlášť přijeli zastupitelé z obce Kotopeky na Berounsku, která má už zpracovánu studii proveditelnosti. Račice jsou v jednání se sousedním Sportcentrem o možnosti napojení na odběr teplé užitkové vody. O vytápění se zatím neuvažuje, protože provoz přes zimu je v areálu minimální.

Projekt centrálního vytápění obce Račice byl realizován s podporou EU, uznatelné náklady byly vyčísleny na zhruba 80 milionů korun. Celkový tepelný výkon sedmi kotli činí 2,7 MW. Všechny byly v provozu pouze během několika lednových dnů, kdy venkovní teplota dosáhla mínus 15 stupňů Celsia. Systém vytápění tvoří dvě navzájem propojené kotelny a rozvody teplé vody o ocelkové délce 5,5 kilometru. Díky centrálnímu vytápění většiny domácností v obci se předpokládá snížení produkce emisí oxidu uhličitého až o 2 495 tun za rok.

Autor: Václav Sedlák

13.5.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Šest nejčastějších chyb při výběru toalety

Jak skladovat dříví na topení

AUTOMIX.CZ

OBRAZEM: Nová Škoda Karoq do detailu. Podívejte se, jak chytře je vymyšlená

I když už podobu i interiér nové Škody Karoq dávno známe, na autosalonu ve Frankfurtu si nové SUV odbývá svou výstavní premiéru. A také se chlubí řadou vychytávek a chytrých řešení, na něž dosud "nebyl čas". Podívejte se na galerii.

Předvolební průzkum v krajích: ANO nemá konkurenci

/INFOGRAFIKA/ Hnutí ANO Andreje Babiše má nejvyšší podporu voličů ve všech krajích s výjimkou jediného, vyplývá z exkluzivního průzkumu agentury SANEP pro Deník, kterého se v regionech České republiky účastnilo téměř devět tisíc respondentů.

Jak vybrat ten správný jídelní stůl

Asi každý by si přál velký jídelní stůl, u kterého se pohodlně nají i velká společnost. Místa se ale nedostává. Jak to vyřešit?

AUTOMIX.CZ

Takhle mohl vypadat nástupce Tatry 603. Úžasné prototypy se do výroby nedostaly

Všichni známe československou limuzínu Tatru 603, která je dodnes ikonou kopřivnické značky. Než se populární model dočkal právoplatného nástupce v podobě Tatry 613, vzniklo mnoho neúspěšných, ale o to zajímavějších prototypů. Podívali jsme se na ně.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení