Stavaři dál pracují na stabilizaci posledního úseku dálnice D8 přes České středohoří. Hotových je už 120 pilotů, které mají odstranit potíže s nestabilitou estakády u Prackovic, řekl ve čtvrtek 6. dubna mluvčí Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Jan Rýdl. U Prackovic je provoz od prosincového otevření dálnice sveden do jednoho pruhu.

Piloty jsou hluboké 16 metrů a mají zajistit nestabilní svah. "Piloty je třeba mezi sebou teď betonově provázat tak, aby každý ten pilot nebyl sám za sebe, ale aby hrál za celou skupinu," řekl Rýdl.

Potíže s vodou

Stavaři také museli vyřešit potíže se spodními vodami. U estakády je tak i odvodňovací stěna. Podle Rýdla je hluboká také 16 metrů. "Má jeden jednoznačný účel, a to odvést veškerou spodní vodu dál od té stavby, aby se to, co při každém dešti nasbírá lom nad námi a pošle nám do základů stavby, tak abychom odvedli stranou," vysvětlil Rýdl.

Kolem nestabilního okolí má ŘSD stovku bodů, které nepřetržitě monitorují, zda se okolí dálnice hýbe. Provoz zůstane prozatím sveden do jednoho dálničního pruhu. Kdy bude dálnice otevřena kompletně, nechce ŘSD zatím říct. "Ne proto, že bychom neměli představu, ale proto, že nebudeme upřednostňovat termín nad kvalitou a jistotou a bezpečností," řekl Rýdl.

ŘSD provoz omezilo na základě doporučení odborníků těsně před otevřením posledního úseku, když měření ukázalo lokální posuny v podloží pravého jízdního pruhu. Doprava je do jednoho dálničního pruhu svedená asi na dvoukilometrovém úseku.

Sondy pohyb kontrolují každou hodinu

Nestabilita u estakády se poprvé ve větší míře ukázala loni v říjnu. Stavbaři museli kvůli propadu podpěry mostu rozebrat část dokončené dálnice a odtěžit desítky tisíc tun náspu. Součástí úpravy bylo vybudování šestnáctimetrové odvodňovací stěny a padesátimetrové kotvy. ŘSD monitoruje dálnici i její okolí sondami, výstupy z nich má každou hodinu.

Dálnice D8 z Prahy přes Ústí nad Labem do Německa se dlouhodobě potýká s nestabilitou podloží. V červenci 2013 se po silných deštích utrhl svah u Litochovic na Litoměřicku. Sesuv zavalil rozestavěný úsek D8 v délce asi 200 metrů a poškodil i nedalekou železniční trať.

Tereza Malecká