VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Úleva pro obce. D8 stáhla kamiony ze Středohoří

Ústecký kraj – Zhruba tři čtvrtiny kamionů přestaly jezdit po silnici I/30 podél Labe z Lovosic do Ústí, která během stavby dálnice D8 sloužila jako objízdná trasa i spojka k nájezdu na dálnici do Prahy. Dokazují to lednová čísla z výběru mýta.

17.2.2017
SDÍLEJ:

Dálnice D8, čtvrtek 16. února 2017Foto: Deník/Karel Pech

Ve srovnání s loňským lednem jsou nižší o 70 procent. A méně projíždějících kamionů hlásí i další silnice v okolí dokončené dálnice D8. Na ní naopak výběr mýta vzrostl o 30 procent.

Ještě v listopadu projíždělo Bořislaví na Teplicku jedno nákladní auto za druhým. Od poloviny prosince, po otevření dálnice, je provoz na hlavní silnici minimální. Není zde problém přejít silnici, zvuk motoru místním nahradil klid a výfukové výpary zase dýchatelný vzduch.

Čtěte také zde: Dálnice D8 je po 32 letech konečně otevřena, pásku přestřihl Miloš Zeman

„Po dlouhé době můžeme pořádně větrat a spát," říká Jan Klíma z Bořislavi. Jeho dům od silnice dělí pouze metrový chodník. „Ani nevíte, jak se nám ulevilo. Kolik let jsme na tohle čekali," říká a přitom ukazuje na praskliny ve fasádě.

Výrazný pokles počtu těžkých nákladních kamionů na objízdných trasách potvrzují také údaje z mýtného systému.

Na hotové dálnici D8 se v lednu na mýtném vybralo o 15,5 mil. korun víc než před rokem. Na silnici I/30 z Lovosic do Ústí naopak o 2,2 mil. méně

„Nákladní doprava se z regionálních silnic razantně přesunula na dokončenou D8. Kamiony preferují rychlost a komfort dálnice, ač na ní zaplatí dražší mýto než na silnicích nižších tříd," uvedl David Šimoník, mluvčí projektu MYTO CZ, který shromažďuje data o výběrech mýtného.

Příběh: Díky otevřené dálnici D8 opět může poslouchat kukačku

Míra objíždění mýtných bran se podle něj u nás pohybuje jen kolem celoevropsky obvyklých tří procent. To potvrzuje i Martin Felix, mluvčí sdružení dopravců ČESMAD Bohemia. „Určitě je to tak. Míra objíždění mýta je skutečně malá, jen jednotky procent. Pro dopravce je dálnice rychlejší, bezpečnější a předvídatelnější," řekl Felix.

Za 121 měsíců provozu mýta se už na dálnicích v republice vybralo 78,3 miliard korun

Po otevření posledního úseku dálnice D8 ubylo aut v obcích a městech podél silnic v celém teplickém okrese. Úlevu od nákladní kamionové dopravy pocítili i lidé žijící podél silnice I/30. Například Julius Béreš z ústeckého Vaňova.

„Pokleslo to, ale řidiči osobních aut se chováním vrátili do dřívější doby. Kdejaký hlupák tu závodí a dohání čas, ač tu kamionů jezdí zlomek co před dokončením dálnice D8," postěžoval si Béreš.

Jen za leden 2017 se v ČR od kamionů vybralo 786 milionů korun. Jde historicky nejlepší lednový výsledek

Snížení kamionové dopravy si chválí i starosta Dolních Zálezel Miroslav Suchý. „Jezdilo jich průměrně kolem deseti, dvanácti tisíc, teď dva tisíce. Nechal jsem to spočítat našimi pracovníky na veřejně prospěšných pracích," uvedl Suchý.

V celé republice meziročně vzrostl výběr mýta o 8 procent. A to navzdory lednové sněhové kalamitě.

Kromě dokončené dálnice D8, která stáhla kamiony z okolních silnic a připsala si tak vyšší výběry, zaplatily kamiony víc peněz i na dálnicích D1 a D5.

O tématu jsme psali také zde: V tunelu na D8 hořela dvě auta: Hasiči cvičili na dálnici před otevřením

Autor: Janni Vorlíček

17.2.2017 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Šest nejčastějších chyb při výběru toalety

Jak skladovat dříví na topení

AUTOMIX.CZ

OBRAZEM: Nová Škoda Karoq do detailu. Podívejte se, jak chytře je vymyšlená

I když už podobu i interiér nové Škody Karoq dávno známe, na autosalonu ve Frankfurtu si nové SUV odbývá svou výstavní premiéru. A také se chlubí řadou vychytávek a chytrých řešení, na něž dosud "nebyl čas". Podívejte se na galerii.

Předvolební průzkum v krajích: ANO nemá konkurenci

/INFOGRAFIKA/ Hnutí ANO Andreje Babiše má nejvyšší podporu voličů ve všech krajích s výjimkou jediného, vyplývá z exkluzivního průzkumu agentury SANEP pro Deník, kterého se v regionech České republiky účastnilo téměř devět tisíc respondentů.

Jak vybrat ten správný jídelní stůl

Asi každý by si přál velký jídelní stůl, u kterého se pohodlně nají i velká společnost. Místa se ale nedostává. Jak to vyřešit?

AUTOMIX.CZ

Takhle mohl vypadat nástupce Tatry 603. Úžasné prototypy se do výroby nedostaly

Všichni známe československou limuzínu Tatru 603, která je dodnes ikonou kopřivnické značky. Než se populární model dočkal právoplatného nástupce v podobě Tatry 613, vzniklo mnoho neúspěšných, ale o to zajímavějších prototypů. Podívali jsme se na ně.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení