Alkohol za volant nepatří. Alespoň si to myslí většina čtenářů Deníku, kteří odpovídali v anketě Češi a závislosti. Jen necelá třetina by povolila jízdu s půl promile alkoholu. Přiklání se k nim také Alexandra Klodnerová z Brna. Ale zda by měl platit také striktní zákaz pití před jízdou na kole, s tím nesouhlasí.

„Na kole člověk nikdy nenabere takovou rychlost jako v autě a je méně nebezpečný pro svoje okolí. Řídit kolo po jednom pivě je úplně v pohodě, zato v autě musí člověk sledovat mnohem víc věcí, jako jsou pedály nebo řazení,“ řekla.

Neúspěšný senát

Zrušení nulové tolerance pro cyklisty chtěli prosadit senátoři. „Každý, kdo jede na kole, si dá pivo nebo víno. Vybudovali jsme spoustu cyklotras a cyklostezek. V mnoha evropských zemích už tolerance je,“ uvedl senátor z Mikulova Rostislav Koštial.

Infografika

Koštial přidal i příklad z moravského pohraničí. „Když jedu na kole z Mikulova do Nového Přerova po české straně, dám si tam dvě piva a po rakouské se vrátím, je to v pohodě. Když pojedu do Nového Přerova po rakouské straně a zpátky do Mikulova po české, porušuju zákon, což mi nepřipadá úplně normální,“ popsal.

Návrh horní komory však nakonec poslanci tuto středu odmítli. Pro senátní návrh hlasovalo 55 přítomných poslanců, ale zapotřebí jich bylo alespoň 72. Pro prolomení nulové tolerance hlasovali poslanci ODS, Pirátů, část poslanců SPD, někteří komunisté, poslanci TOP 09 a STAN.

„Navrhovaný limit půl promile alkoholu je nepřijatelný,“ uvedl vicepremiér a ministr dopravy Karel Havlíček (za ANO). Podle něj by přinesl velmi negativní dopady na bezpečnost silničního provozu.

Mrtví na silnicích

Proti prolomení nulové hodnoty u jakékoli skupiny řidičů je dlouhodobě Besip. „Alkohol nebo drogy na každého působí jinak. Jeden den mě mohou posílit a druhý den uspat,“ upozornil krajský koordinátor Pavel Čížek. Podle něj zástupci z některých zahraničních zemí České republice závidí, že v ní stále funguje nulová tolerance alkoholu u řidičů.

„Když je v nějaké zemi tolerance zavedená, je logicky odpor k tomu, aby tam toleranci zmírnili, nebo dokonce zrušili,“ zmínil Čížek.

Za zachování současné nulové tolerance se přimlouvá také Vít Mecerod. „Kdyby se hranice povolila, museli by policisté řidiče nekompromisně hlídat a za případné porušení dát přísný trest, aby lidé pravidla dodržovali,“ myslí si Brňan. Čtvrtina z oslovených v anketě Deníku přitom přiznala, že někdy řídila krátce po požití alkoholu.

 

Češi a závislosti.

Řízení „pod vlivem“ je přitom velmi nebezpečné. Z policejních statistik vyplývá, že nehody v důsledku vlivu alkoholu mají 2,5x vyšší závažnost než všechny ostatní nehody. Na celkovém počtu usmrcených osob v období od roku 1993 do roku 2019 činí podíl usmrcených v důsledku vlivu alkoholu více než deset procent.

V následujících dvou týdnech se bude seriál Deníku Češi a závislosti věnovat tabáku a kouření.