Turbulentní problémy v akciové společnosti Letecká škola Vrchlabí, která letiště provozuje, vygradovaly až k trestnímu oznámení. Menšinoví akcionáři, z nichž jedním je město, ho podali na prezidenta Aeroklubu České republiky Vladimíra Machulu, který byl do loňského října předsedou představenstva Letecké školy Vrchlabí.

Obviňují ho, že zkreslil údaje o stavu hospodaření a jmění společnosti, nevedl účetnictví a neplnil zákonné povinnosti. Podle nich poškodil organizaci v řádech milionů korun. Aeroklub ČR je většinovým akcionářem Letecké školy Vrchlabí. Pod jeho správu přešla po revoluci v roce 1989. Akciová společnost vznikla v roce 1992.

Do situace výrazně promluvilo město, které chce letiště zachránit a zabránit zániku legendárního místa mezi Vrchlabím a Lánovem se slavnou historií, kde první letecký spolek vznikl již v roce 1932 a jeho předsedou byl hrabě Jaromír Czernin-Morzin. Trestní oznámení podali v polovině února za Leteckou školu Vrchlabí nový předseda představenstva Jan Bäuml a starosta Vrchlabí Jan Sobotka, který je místopředsedou a ve společnosti figuruje jako zástupce města.

„V tuto chvíli mi není známo, že by na mou osobu bylo podáno jakékoliv trestní oznámení. Z toho důvodu se musím omluvit, ale nemám se k čemu vyjadřovat,“ reagoval na žádost o vyjádření prezident Aeroklubu ČR Vladimír Machula.

Paralyzovaná Letecká škola 

Situace v Letecké škole je úplně paralyzovaná. Došla tak daleko, že Letecká škola sice provozuje letiště, ale nemá žádné letadlo. „Naše snaha vede k tomu, aby se letiště zachránilo, udrželo si licenci a dál fungovalo v normální a dobré spolupráci s Aeroklubem ČR. Pokud by činnost letiště zanikla, jeho obnova by trvala roky, protože získat licenci je velmi komplikované,“ řekl starosta Vrchlabí Jan Sobotka.

Prvním signálem problémů bylo odvolání Vladimíra Machuly z pozice předsedy představenstva loni v říjnu. V představenstvu zůstal jako člen a zástupce Aeroklubu ČR, který v Letecké škole drží 66 procent akcií. Ztratil ale možnost ovládat Leteckou školu.

„Představenstvo společnosti považuje jednání odvolaného předsedy za protiprávní, v rozporu se stanovami společnosti a v rozporu se zájmy akcionářů. Odvolaný předseda po celou dobu svého působení ve společnosti tajil před akcionáři i třetími osobami veškerou činnost společnosti, a to včetně hospodářských výsledků, které nebyly zákonně zveřejňovány,“ vysvětlil Jan Bäuml, nový předseda představenstva Letecké školy Vrchlabí, majitel vrchlabské firmy Tourway.

„Dva roky se nic nedělo a měli jsme signály, že některé věci nejsou v pořádku,“ nastínil situaci starosta Jan Sobotka. Za nejvážnější problém považuje účetnictví.

„Pana Machulu jsme vyzvali, aby předal účetnictví za roky 2017, 2018, 2019. Nic takového se nestalo. Jako členové představenstva jsme za účetnictví také odpovědní, ale nemáme ho. Nenašli jsme jiný způsob, jak situaci řešit, a po poradě s právníky jsme proto byli nuceni podat trestní oznámení,“ konstatoval. „Je pravděpodobné, že trestní oznámení budeme ještě rozšiřovat, protože se můžou odhalit velmi vážné a zásadní skutečnosti, ke kterým docházelo,“ dodal.

Slavná historie

Vrchlabské letiště začalo být využíváno v roce 1933 místním aeroklubem VDF Verband Deutscher Flieger in der ČSR, spadajícím pod Masarykovu Leteckou Ligu, který vznikl na podzim 1932. Jeho předsedou byl hrabě Jaromír Czernin-Morzin. Dne 22. září 1933 úspěšně proběhlo v Lánově jednání za účasti úředníků z ministerstva o možnosti využívání plochy mezi Lánovem a Vrchlabím jako letiště. Po válce a odsunu větší části německého obyvatelstva majetek klubu převzali českoslovenští plachtaři a pokračovali v létání. Pozemky, na kterých je dnes letiště, darovali členům místního aeroklubu lánovští zemědělci v letech 1947-48. Plachtařské středisko založili členové aeroklubu v letech 1948-49. V roce 1950 ho zabral komunistický Doslet (pozdější Svazarm). V roce 1989 převzal leteckou školu nově vzniklý Aeroklub Čech a Moravy. V roce 1992 původní majetek vrchlabského aeroklubu, zabraný v roce 1950 komunisty, připadl nově vzniklé akciové společnosti Letecká škola Vrchlabí.