U Velkého Meziříčí jsem si málem vyrazil zuby. Těmito slovy popsal redakci své dojmy z nedávné jízdy po dálnici D1 řidič Martin Hemza. „Tento úsek byl ve směru na Brno nejhorší,“ podotkl.

Ředitelství silnic a dálnic se letos na D1 mezi Brnem a Prahou pustí do oprav sedmi částí o celkové délce přes jednasedmdesát kilometrů. Patří k nim také zhruba šestikilometrový úsek u Velkého Meziříčí, jehož stav zkritizoval řidič Hemza. Konkrétně na tomto místě budou s prací hotoví už v tomto roce.

Už v únoru znovu začaly práce mezi Mirošovicemi a Hvězdonicemi ve středních Čechách. „Doprava povede v režimu 2+2 v levé části dálnice. V pondělí dělníci začnou odstraňovat stávající povrch,“ přiblížil mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jan Studecký.

Infografika.

Ve druhé polovině března začnou opravy na zhruba desetikilometrovém úseku nejblíže Brnu, a to mezi Devíti kříži a Ostrovačicemi na Brněnsku. „Velkou modernizaci zahájíme o víkendu od 4. dubna,“ přiblížil Studecký.

NEJHŮŘ? OD DUBNA

V té době už řidiči silničáře potkají na všech sedmi letos opravovaných úsecích, tedy takřka na polovině z té části D1, kterou se zavázali postupně modernizovat. „Nejnáročnější období nastane od dubna do srpna,“ uvedl Studecký. Řidiči projedou místy, kde pracují dělníci, maximálně osmdesátikilometrovou rychlostí.

Na případná zpoždění autobusů je připravený i RegioJet, který má kvůli D1 vyčleněný speciální dispečink. „Dispečeři se věnují především řešení plynulosti provozu a odklonových tras. Pokud se objeví nějaká překážka nebo se zablokuje provoz, dispečeři zajišťují objízdné trasy,“ zmínil mluvčí společnosti Aleš Ondrůj.

Pokud se autobusy na dálnici D1 opozdí, mají cestující nárok na kompenzace. „Počítáme je podle délky zpoždění,“ vysvětlil Ondrůj.

Na možná zdržení v místech dopravních omezení upozorňují policisté. „V úsecích může docházet ke komplikacím, které mohou cestu prodloužit. Je lepší, když si na cestu vyhradí delší časový úsek,“ uvedl policejní mluvčí David Chaloupka.

OBJÍŽDĚNÍ NEMÁ SMYSL

Generální ředitel hustopečské společnosti Moss Logistics Petr Šťastný konstatoval, že objíždět případné kolony na D1 nemá smysl. „Vzniká velká spotřeba nafty a času. Opravy měly být už dávno hotové. Je to trn v oku. Není to chyba téhle vlády, ale předchozích,“ míní.

Z dvaceti úseků dálnice, které se silničáři rozhodli postupně rekonstruovat, je jich hotových třináct. Celá D1 bude podle nich modernizovaná a průjezdná bez omezení na podzim 2021.

Dělníci se letos také pustí do oprav jednoho úseku dálnice D2 na Břeclavsku. Ve směru z Brna na Bratislavu vymění cementobetonový kryt vozovky mezi Velkými Pavlovicemi a Podivínem. „Přesná dopravní omezení určí až uzavírková komise. Zahájení opravy předpokládáme zřejmě v dubnu,“ sdělil mluvčí Studecký.

Opravy na D1 mezi Prahou a Brnem:

• kolik úseků letos budou dělníci opravovat: 7 (Mirošovice – Hvězdonice; Soutice – Loket; Koberovice – Humpolec; Humpolec – Větrný Jeníkov; Velký Beranov – Měřín; Velké Meziříčí západ – Velké Meziříčí východ; Devět křížů – Ostrovačice)
• počet kilometrů, na kterých letos silničáři budou pracovat: více než 71 (45 procent délky, kterou se zavázali postupně opravit)
předpokládaný termín dokončení modernizace: podzim 2021
• nejnáročnější období pro řidiče v roce 2020: od dubna do srpna
• zatím zprovozněno po opravě: 90 kilometrů
• omezení pro řidiče: snížení rychlosti na 80 kilometrů za hodinu, snížení počtu jízdních pruhů