VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Na těchto stránkách najdete archivní články
Podřipského deníku. Aktuální zprávy z Podřipska
najdete nově na Litoměřickém nebo Mělnickém deníku.

Litoměřický deník Mělnický deník

Dnes je Mezinárodní den zdravého spánku

Na první jarní den, který bývá většinou 21. března, připadá Mezinárodní den zdravého spánku. Cílem tohoto dne je zvýšit informovanost o poruchách spánku, a to jak mezi odbornou, tak i laickou veřejností.

21.3.2014
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: shutterstock.com

Za nespavost se považuje stav, kdy je spánek nekvalitní a nepřináší pocit osvěžení a pokud se potíže (příznaky) objevují minimálně třikrát týdně po dobu alespoň jednoho měsíce.

Nespavost (insomnie) patří v současnosti k vůbec nejfrekventovanějším zdravotním obtížím. S významnou epizodou nespavosti se ve svém životě někdy setkalo kolem čtyřiceti procent populace. Zpravidla se přitom jedná o průvodní příznak patologických stavů a účinná léčba „nespavosti" pak spočívá v jejich řešení.

Jaké jsou příčiny poruch spánku?

Existuje velmi dlouhý seznam organických příčin nespavosti, nejčastěji se ale jedná o akutní nebo chronické duševní poruchy, například depresivní nebo úzkostně depresivní syndrom (vyskytne se bolest hlavy nebo páteře, tlak v očích, bušení srdce, pocit sevření na hrudníku a kolem žaludku, vnitřní neklid a chvění), opakované porušování životosprávy, neurologické onemocnění (například tzv. syndrom neklidných nohou), bolesti, onemocnění dýchacích cest, srdeční obtíže či poruchy štítné žlázy. Problémy může působit i narušení rytmu spánku a bdění, směnný režim, posuny spánku apod.

Příznaky nespavosti

Jde o neschopnost usnout nebo četná probouzení během noci a brzké vstávání. Přes den se pak v různé míře objevuje únava, podrážděnost, snížená schopnost soustředění a rozhodování (častá příčina dopravních nehod mikrospánek). Tyto příznaky se mohou vyskytovat akutně (v průběhu jednoho týdne), subakutně (týden až měsíc) nebo jsou chronické (delší než půl roku). Právě chronická nespavost často vede k nadužívání léků na spaní (hypnotik).

S léky bychom určitě měli šetřit

I když jsou moderní hypnotika (účinné látky zolpidem a zopiclon) spolehlivější a také šetrnější než dříve používané benzodiazepiny (třeba neblaze proslulý Rohypnol), stále platí, že by neměla být nadužívána. Při jejich častém užívání přece jen může dojít k vytvoření určité závislosti. Pokud vám už lékař hypnotika předepsal, snažte se dodržovat doporučené dávkování a používat je intermitentně (tj. přerušovaně, ne každý den).

Délka spánku je individuální

Přestože norma denní doby spánku se u dospělého člověka pohybuje v rozmezí šesti až osmi hodin, některým lidem postačí čtyři až pět hodin, zatímco jiní potřebují devět hodin a více. Na individuální biologický rytmus může u zvlášť citlivých osob negativně působit i ztráta jediné hodiny. Tzv. cirkadiánní (denní) rytmicita je pochopitelně závislá na denním světle, věku a celkové adaptabilitě (neschopnost spát v hotelu, potíže s přechodem mezi časovými pásmy apod.).

Čím jsme starší, tím se zpravidla doba spánku zkracuje. Spánek je lehčí, nepravidelnější a častěji a na delší dobu se v noci probouzíme v pěti letech čtyřikrát až pětkrát, v padesáti asi třicetkrát, v pokročilejším věku šedesátkrát až stokrát. Malé dítě spí 16 až 19 hodin denně, dospělý člověk potřebuje přibližně osm hodin spánku a také je normální, že starší lidé spí pouze 5 až 7 hodin.

Důležitá regenerace našeho organismu

Podle odborníků se spánek u člověka týká zásadně obnovení funkceschopnosti mozku. Hluboký spánek také podporuje obnovování buněk a tělesných tkání.

Existují různé teorie zdůrazňující zejména význam paradoxního (REM spánku) pro usnadnění zapamatování nebo naopak zapomínání nedůležitých informací. Medicína přinesla důkazy o tom, že po delším spánkovém deficitu dojde vždy k poklesu duševního výkonu.

Co vyzkoušet při nespavosti

- Především bychom měli dodržovat tzv. spánkovou hygienu, tedy přehled obecných doporučení těm, kteří mají problémy s nedostatečným a nekvalitním spánkem. Pokud tato opatření nezaberou, neměli bychom odkládat návštěvu lékaře.

- Při lehčích projevech nespavosti, hlavně u dětí, bychom měli nejprve dát přednost některým čajovým směsím či stravovacím doplňkům, obsahujícím vhodné extrakty, které uklidňují a navozují spánek (některé bylinné směsi určené dětem mohou rovněž působit příznivě při zažívacích potížích, spojených s nadýmáním) například z meduňky, slézu, ibišku, měsíčku, kozlíku nebo máty.

- Dětem není vhodné podávat extrakt z chmelových šištic, opatrně je třeba nakládat také s třezalkou, a to i u dospělých.

Spánková hygiena

Od pozdního odpoledne nepijte kávu, černý či zelený čaj nebo různé energetické nápoje a omezte jejich požívání během dne.

Vynechejte večer těžká jídla a poslední pokrm zařaďte 3 až 4 hodiny před ulehnutím.

Lehká procházka po večeři může zlepšit váš spánek, naopak cvičení před ulehnutím jej může narušit.

Po večeři již neřešte závažná témata a snažte se příjemnou činností zbavit stresu.

Nepijte večer alkohol, kvalitu spánku zhoršuje.

Nekuřte před usnutím a v době nočního probuzení.

Postel i ložnici užívejte pouze ke spánku a intimnímu životu (odstraňte z ložnice televizi, v posteli nejezte, nečtěte si).

V ložnici minimalizujte hluk a světlo a zajistěte vhodnou teplotu (17 až 20 stupňů C).

Uléhejte a vstávejte každý den (i o víkendu) ve stejnou dobu (plus minus 15 minut).

Nespěte během dne.

Zdroj: www.ordinace.cz

Autor: Redakce

21.3.2014 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

SERVIS

Stavebnictví - Stavebnictví Zedník 20 000 Kč Zedníci, kamnáři, dlaždiči a montéři suchých staveb Zedník. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Pružná pracovní doba, úvazek: . Mzda min. 20000 kč. Volných pracovních míst: 15. Poznámka: Práce v celé ČR, Místo na zaučení, Způsob prvního kontaktu zájemce o volné pracovní místo se zaměstnavatelem - telefonický kontakt nebo e-mailem:, - Reindl Pavel, tel.: 604 296 700, e-mail: pavel.reindl@seznam.cz. Pracoviště: Arep servis s.r.o. - pracoviště netolice, Na Horánku, č.p. 699, 384 11 Netolice. Informace: Pavel Reindl, +420 604 296 700. Gastronomie - Kuchař - kuchařka 30 000 Kč Kuchaře/ku s praxí přijmeme pro naší provozovnu v Malešicích, jedná se o závodní stravování. Pracovní doba po-pá, 6.00-15.00hod. Platové podmínky 27.000 Kč až 30.000 Kč/měs. čistého. Požadujeme praxi, spolehlivost, samostatnost a bezúhonnost. Volejte, prosím, pouze v pracovní dobu 6.00-15.00 hodin na uvedený tel: Stavebnictví - Stavebnictví Zedník 12 300 Kč Zedníci (kromě zedníků ohnivzdorného zdiva) Zedníci, stavební práce. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 12300 kč. Volných pracovních míst: 10. Poznámka: Náplň práce: stavební práce v rámci celúé ČR, Osobní návštěva možná v sídle firmy každou středu od 12 do 13 hod. , telefonicky se hlásit v době od 8-16 hod.. Pracoviště: Gamdakstav s.r.o., Lazy I, č.p. 4285, 760 01 Zlín 1. Informace: Gamdak stav s.r.o., +420 604 216 802. Výroba - Výroba Zámečníci strojů 18 000 Kč Zámečníci strojů ZÁMEČNÍCI, PRACOVNÍCI VÝROBY. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Dvousměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 18000 kč, mzda max. 20000 kč. Volných pracovních míst: 2. Poznámka: Kontakt: předem telefonicky či e-mailem: michaela.krejcova@lindner-group.com domluvit schůzku, Pracovní doba: , 1. směna od 5.30-13.45 , 2.směna od 14.00-22.25 , , Zaměstnanecké výhody: Stravenky, příspěvek na dovolenou a Vánoce.. Pracoviště: Lindner türen - fassaden s r.o. - 001, Karlovarská, č.p. 1415, 363 01 Ostrov nad Ohří. Informace: Michaela Krejčová, +420 353 105 043.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Videosouhrn 18. září 2018

Bikrosová dráha místo odpadků a zloděj, co se s okradeným hádá: videa dne

Videosouhrn 17. září 2018

Opilý narkoman na motockylu a požár v ostravském Albertu: zhlédněte videa dne

Bujaré veselí vesnice roku a deset let dřiny na ruině kostela: videa víkendu

Podívejte se na krátký sestřih toho nejzajímavějšího, co zaznamenali redaktoři Deníku o víkendu 15. až 16. září 2018.

Standardní osobní rozvoj? Ne. Tohle jsou autentické příběhy, které vás posunou

Letos v září kromě povinné školní docházky odstartoval i neziskový projekt Škola průserů, který mění úhel pohledu na náročné životní situace. V pořadu se vystřídá hned několik známých a inspirujících osobností z různých odvětví. Ti všichni se s vámi podělí o nejnáročnější situace ze svých životů ale taky o to, jak se z nich dostali a co si z toho vzali dál do života.

Pochod za zdravé chlapy a zachráněný mlýn v obležení: prohlédněte si videa dne

Podívejte se na krátký sestřih toho nejzajímavějšího, co zaznamenali redaktoři Deníku v pátek 14. září 2018.

Recept na zapékaný efedrin a zmlácení prodavačky pro pár cigaret: videa dne

Podívejte se na krátký sestřih toho nejzajímavějšího, co zaznamenali redaktoři Deníku ve čtvrtek 13. září 2018.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

https info

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT