VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Na těchto stránkách najdete archivní články
Podřipského deníku. Aktuální zprávy z Podřipska
najdete nově na Litoměřickém nebo Mělnickém deníku.

Litoměřický deník Mělnický deník

Jak vyřešit integraci Romů? Pozitivní diskriminací

Severní Čechy, Praha /INFOGRAFIKA/– Soužití s Romy je problematické, jsou jednou ze skupin nejvíce ohrožených chudobou. A to i kvůli diskriminaci na trhu s bydlením nebo při hledání pracovních příležitostí, kdy je zaměstnavatelé kvůli svým obavám z „nepřizpůsobivých" odmítají.

26.3.2015
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK

Nedostatečné vzdělání se potom v českém prostředí podle mezinárodních studií odrazí i na dětech, které velmi často kopírují chování svých rodičů. Pokud ti nemají maturitu, jejich potomci ji 
s vyšší pravděpodobností také mít nebudou. Uzavírá se tak začarovaný kruh, který se snaží nabourat vládní instituce, například schválenou strategií romské integrace do roku 2020. Podle ní by měli být považováni za jednu ze skupin, která potřebuje větší podporu při hledání práce. Cestou by měla být tzv. pozitivní diskriminace.

Pomoci by mohlo i povinné chození dětí do posledního ročníku školek, i když odborníci upozorňují, že práce s nejmenšími by měla začít o dost dříve.

Aby nemuseli bydlet v dehonestujících podmínkách, připravuje vláda i koncepci sociálního bydlení, ve které počítá s tím, že obce budou poskytovat dostupné byty v „normální" kvalitě potřebným. „Pro rekonstrukce a novou výstavbu budou zajištěny prostředky státního rozpočtu a Evropských fondů, které budou motivační, protože minimálně deset procent bude přímá dotace, zbytek výhodný úvěr," komentuje strategii seskupení odborníků z Platformy pro sociální bydlení, kteří hlídá, aby byl zákon v co nejrozumnější variantě přijat. Finančně slabší by tak nemuseli bydlet
v komerčním nájmu společností, které je sestěhovávají do jedné lokality, například i z jiných měst.

„Jedná se o typický obchod 
s chudobou. Jsem přesvědčená o tom, že nejlepší by bylo byty pomalu skupovat zpět do vlastnictví obce, pak bychom měli vliv na výši nájemného a s občany, kteří by nechtěli dodržovat veřejný pořádek, bychom se rychle rozloučili," řekla například ústecká radní pro bezpečnost Yveta Tomková v online rozhovoru pro Deník.

Hlavní body vládní strategie

Ředitel Odboru pro sociální začleňování Vlády ČR Martin Šimáček regionálnímu Deníku řekl: Přál bych si, aby se moje děti mohly na škole učit romsky

Martin ŠimáčekPodmiňovat vyplácení sociálních dávek školní docházkou není řešením, říká ředitel vládního Odboru pro sociální začleňování Martin Šimáček.

Podle strategie romské integrace, kterou schválila vláda, by se měla na školách zavádět výuka nepovinné romštiny. Myslíte, že bude dost kantorů?
Vím, že se v současnosti rozšiřují řady studentů romistiky. Zůstává otázkou, kolik by jich dokázalo a chtělo učit na školách. A jaký by byl zájem samotných škol. Na druhou stranu její dostupnost je velmi důležitá. Děti ze sociálně vyloučených romských domácností častokrát neumí česky natož romsky. 
I z nedostatku kontaktu s okolím. Aby dokázaly komunikovat i v češtině, jazykem ve kterém se poté učí a který budou potřebovat k práci.

Měli by tedy mít učitelé romštiny pedagogické minimum? Před časem se řešila otázka vzdělání kantorů například v zájmových kroužcích pro předškolní děti, kdy hrozilo, že by rodiče bez vzdělání nemohli učit děti ani hrát na kytaru.
Je to k diskuzi, jestli jsou podobné kroky správné. Ale ve chvíli, kdy budeme vědět, že za tři nebo čtyři roky budeme potřebovat pokrýt poptávku po učitelích romštiny, tak budeme muset začít spolupracovat s univerzitami, kde se vyučuje romistika, s již vystudovanými romisty i se studenty. A dát jim možnost k získání pedagogického minima i prostorem pro výuku romštiny na školách. Což je 
i jeden z důvodů, proč si taková studia vybrali: chtějí podpořit romštinu v Česku. Nemám strach z nedostatku kapacit, ale vůle.

Dá romština něco i majoritě?
Romové žijí v Česku po staletí a budou zde také žít dále. Jsou součástí kultury České republiky. Proto romština musí patřit do základního jazykového zázemí státu. Já bych si možnost, aby se školáci seznamovali s romským jazykem a kulturou, pro své děti přál.

Stát dlouhodobě počítá s podporou předškolního vzdělávání, problémem je i záškoláctví. Neměl by například podmínit sociální dávky docházkou do školy?
Snažíme se všemi způsoby podporovat funkci rodiny při vzdělávání dětí, a s myšlenkou na provázání sociálních dávek s chozením dětí do školy tam, kde rodina patologicky nefunguje, se setkávám. Ale to je zjednodušená představa, že by se tím problém vyřešil. Jde spíš o jednoduchou restrikci, a ta v praxi nemusí příliš fungovat. V chování rodičů se nemusí změnit nic. Často v sociálně slabších rodinách utrácí například za automaty otec, 
i když matka dávky potřebuje a chce je dát například na chod domácnosti či dopravu dítěte do školky. Jenom bychom tak vyvolávali obranné reakce vůči většinové společnosti.

Strategie počítá i s „pozitivní diskriminací" na úřadech práce.
Upozorňoval jsem, že zvýhodnění při hledání zaměstnání na základě etnicity není možné. Mnohem důležitější je to, co se odehrává v posledních třech letech v některých regionech, kdy úřady práce jsou schopné reagovat na potřeby dlouhodobě nezaměstnaných. Začínají řešit nejenom služby zaměstnanosti, ale spolupracují s neziskovými organizacemi v oblasti sociální práce. Sociální pracovníci učí pracovat rodiny 
s domácím rozpočtem, pomáhají řešit bydlení. Nepovažuji za nejpotřebnější, aby Romové byli zvýhodněni při zprostředkování práce, ale aby úřady práce byly schopné zabývat se jejich celkovou situací. A poté je podporovat například skrze neziskové organizace. Důležité je si legální zaměstnání udržet. Ohrožení mohou být i majoritní obyvatelé. Že se má ke znevýhodněním na trhu přihlížet při zprostředkování, 
o tom nepochybuji. Starší lidé nebo matky samoživitelky jsou diskriminovaní. Stejně tak jako Romové. A s tím se pracovat musí.

Jan Drahorád

Autor: Redakce

26.3.2015
SDÍLEJ:

SERVIS

Vzdělávání a školství - Vzdělávání a školství Učitel základní školy 26 000 Kč Učitelé na 2. stupni základních škol učitel/ka Aj 1., 2. stupeň ZŠ. Požadované vzdělání: vysokoškolské. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 26000 kč, mzda max. 34000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: kvalifikace pro (1.) , 2. stupeň ZŠ, Aj aktivní. Pracoviště: Základní škola břečťanová - 001, Břečťanová, č.p. 2919, 106 00 Praha 106. Informace: Miroslav Buchar, +420 272 651 063,739 030 737. Vzdělávání a školství - Vzdělávání a školství Učitel základní školy 28 000 Kč Učitelé na 2. stupni základních škol Učitel/ka pro 1. a 2. stupeň ZŠ. Požadované vzdělání: vysokoškolské. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 28000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Požadujeme VŠ vzdělání, pedagogickou způsobilost v souladu se zák. č. 563/2004 Sb., v platném znění., , Nabízíme:, možnost tvůrčí práce, , podpoříme další vzdělávání a osobní růst,, velmi dobré platové ohodnocení,, studujícím vytvoříme podmínky pro jejich studium., , , Životopisy zasílejte na výše uvedenou emailovou adresu.. Pracoviště: Základní škola, kladno, pařížská 2249, Pařížská, č.p. 2249, 272 01 Kladno 1. Informace: Yvona Vítková, +420 702 184 381. Vzdělávání a školství - Vzdělávání a školství Učitel základní školy 22 500 Kč Učitelé na 2. stupni základních škol Učitel/ka pro 2. stupeň ZŠ. Požadované vzdělání: vysokoškolské. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 22500 kč, mzda max. 26000 kč. Volných pracovních míst: 2. Poznámka: Nutnost splnění kvalifikačních předpokladů dle školského zákona č. 561/2004 Sb.ve znění pozdějších předpisů, možnost doplnění kvalifikace v průběhu pracovního poměru (aprobace nerozhoduje, výhodou je ČJ, NJ, TV), speciální pedagogika nutná (možnost doplnění studia v rámci DVPP). Dále požadujeme kladný vztah k dětem, odolnost vůči stresu, ochotu se dále vzdělávat. , Práce v příjemném pracovním kolektivu, vhodné i pro absolventy, možnost nástupu dle domluvy, pracovní poměr na dobu určitou, později možnost práce na dobu neurčitou., Životopis zasílejte na email: skola@ddsslany.cz.. Pracoviště: Ddš, svp,zš a šj dobřichovice, prac. ddš slaný, Tomanova, č.p. 1361, 274 01 Slaný 1. Informace: Jana Adamčíková, +420 778 532 634. Vzdělávání a školství - Vzdělávání a školství Učitel základní školy 25 470 Kč Učitelé na 2. stupni základních škol učitel/ka TV + výchova ke zdraví nebo dílny. Požadované vzdělání: vysokoškolské. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 25470 kč, mzda max. 33930 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: pracoviště: Základní škola Rokycany, ulice Míru 64., Požadavky: aprobace: TV + výchova ke zdraví nebo dílny /technická výchova/, přírodní vědy., Odměňování dle nařízení vlády č. 341/2017 Sb., ve znění pozdějších předpisů, platová třída 11 - 12. Rozpětí plat.třídy 11 (od 25470,- Kč - 30760,- Kč), rozpětí plat.třídy 12 (od 26020,- Kč - 33930,- Kč). Plat uveden při plném pracovním úvazku, plat. rozpětí dle odpracovaných let., Kontakt: Šlégrová Hana Mgr. Ph.D., tel.: 371 722 490, e-mail: reditel@zsulmirurokycany.cz. Pracoviště: Základní škola rokycany, ulice míru 64, příspěvková organizace, Míru, č.p. 64, 337 01 Rokycany 1. Informace: Hana Šlégrová, +420 371 722 490.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Videosouhrn 7.–9. prosince 2018

Exploze jako záměr, čerti pod parou a Strach mezi anděly: videa víkendu

Videosouhrn 3.–5. prosince 2018

Ohně pekelné i nepekelné, strach z malých letadel a dobrotivá Smrtka: videa dne

Přepadení herny se samopalem a přivítání Plekance na domácím ledě: videa víkendu

Podívejte se na krátký sestřih toho nejzajímavějšího, co zaznamenali redaktoři Deníku o víkendu 1. až 2. prosince 2018.

Shazování mužských ozdob a oblázky za zavražděné děti z Lidic: videa dne

Podívejte se na krátký sestřih toho nejzajímavějšího, co zaznamenali redaktoři Deníku ve dnech 28. až 30. listopadu 2018.

Pojďte zpívat koledy, čas se blíží

Ve středu 12. prosince, přesně s úderem 18. hodiny, se po celém Česku rozezpívají tisíce zpěváků, kteří si zazpívají pět koled. Akce Česko zpívá koledy, kterou pořádají tradičně regionální Deníky, je opět po roce tu.

Apolenka v plamenech a velká soutěž zelňaček: prohlédněte si videa dne

Podívejte se na krátký sestřih toho nejzajímavějšího, co zaznamenali redaktoři Deníku ve dnech 26. a 27. listopadu 2018.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

https info

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT