Náměstek ministra zdravotnictví Roman Prymula navíc v dopise, který má redakce k dispozici, vyzval krajské záchranky, aby vrtulníky povolávaly jen v pohotovostní době.

Čtěte také: Ztracený raft, vzpoura vězňů. Cesta Amazonií byla náročná

TĚŽCE ZRANĚNÁ DÍVKA

Co se vlastně v prosinci odehrálo? Letecká záchranná služba dostala 12. prosince pokyn ke vzletu. Byly tři minuty před sedmou hodinou ranní. Vrtulník vzlétl o dvě minuty později, tedy jednu minutu před sedmou.

„Bylo nahlášeno sražené dítě v bezvědomí, dispečink věděl, že už jsme připraveni na službu, tak přeci nebudeme koukat na hodiny," říká místopředseda představenstva a zároveň pilot DSA Daniel Tuček.

Jenže pro ministerstvo je to problém. Podle smluv, které má ministerstvo zdravotnictví uzavřené se společností DSA na provozování letecké záchranné služby v Ústeckém kraji, mohou vrtulníky létat až od sedmi hodin. Pilot DSA tak vědomě porušil smlouvu, což ale pravděpodobně zraněné dívce zachránilo život.

„Po příletu jsme zjistili, že se jedná o mladou ženu s polytraumaty, která byla na místě zajištěna v režimu kompletní intenzivní péče včetně intubace a řízené ventilace," popisuje zásah v Huntířově Tuček.

Mohlo by vás zajímat: Radek Chobot z BusLine: Krajská dopravní firma by byla příležitost pro korupci

Podle náměstka ministra zdravotnictví by ale minuta problémem neměla být.

„Provozovatel je oprávněn přijmout nad rámec pohotovostní doby pokyn zdravotnické záchranné služby v rozmezí 30 minut před zahájením a 30 minut po skončení pohotovostní doby," uvedl Roman Prymula s tím, že mimo tyto časy podle právního názoru ministerstva nemůže záchranářský vrtulník vzlétnout. A to i přesto, že v letních měsících se rozednívá již po čtvrté hodině ranní.

Podle jaké metodiky byl stanoven začátek pohotovostní doby na sedmou hodinu ráno, ministerstvo zdravotnictví dosud nevysvětlilo.

Stejný problém pak společnost DSA eviduje u osmi zásahů, které se odehrály v Královéhradeckém kraji. Jeden z nich se týkal zástavy srdce v lokalitě Medvědín u Špindlerova Mlýna v době po skončení sněhové kalamity.

„Sanitka neměla šanci se tam dostat, vrtulník tam byl za 15 minut a člověk přežil, protože do hodiny byl na kardiocentru v Hradci Králové," uvedl Tuček.

Celkem v šesti případech se záchrana lidí podařila, u dvou zásahů ale pacienti zemřeli.

„Je tedy vidět, že to jsou vždy akutní stavy," poznamenal Daniel Tuček s tím, že se obává toho, aby nebylo možné posádku vrtulníku stíhat kvůli trestnému činu neposkytnutí pomoci v případě, že nevyletí.

VÝBĚROVÉ ŘÍZENÍ

V současné době připravuje ministerstvo zdravotnictví vyhlášení tendru na provozovatele letecké záchranné služby v Ústeckém kraji. Není jasné, zda tu i nadále bude létat DSA. Společnost má zatím jen dočasnou smlouvu, která se vždy prodlužuje.

„Informace o vyhlášení výběrového řízení na poskytovatele letecké záchranné služby se dozvídáme prostřednictvím médií," říká mluvčí ústecké krajské záchranné služby Prokop Voleník.