VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Na těchto stránkách najdete archivní články
Podřipského deníku. Aktuální zprávy z Podřipska
najdete nově na Litoměřickém nebo Mělnickém deníku.

Litoměřický deník Mělnický deník

Nepříjemnost v zahraničí? Obraťte se na Evropské spotřebitelské centrum

S létem je tu období dovolených, při kterých mohou nastat mnohá úskalí. Zpoždění letadla, neseriozní obchodník nebo například klamavá nabídka zahraniční cestovky mohou způsobit nejednu noční můru. A místo krásných zážitků či potěšení z dobrého nákupu nám zůstanou jen oči pro pláč a spousta starostí.

11.7.2014
SDÍLEJ:

Nepříjemnost v zahraničí? Obraťte se na Evropské spotřebitelské centrum. Ilustrační foto.Foto: Jakub Hloušek

Ovšem existuje řešení, jak nepříjemné následky podobných situací eliminovat. Stačí se obrátit na Evropské spotřebitelské centrum ČR, které působí při České obchodní inspekci.

Bezplatná služba

Evropské spotřebitelské centrum poskytuje informace o právech spotřebitelů na evropském trhu, dále radí a aktivně pomáhá v případech problémů s reklamacemi u obchodníků z jiných zemí Evropské unie, a zároveň varuje před nekalými praktikami zahraničních prodejců. Třeba, když si zrovna chcete koupit v Německu ojetý automobil nebo chcete nakoupit na internetu. Jedná se o plně profesionální právní služby, Evropské spotřebitelské centrum veškerý svůj servis poskytuje zcela bezplatně.

O více informací jsme požádali Ondřeje Tichotu, poradce pro komunikaci.

Spektrum vaší činnosti je velmi široké, z jaké jeho části se na vás klienti obracejí nejčastěji?
Pomáháme spotřebitelům řešit přeshraniční spory s obchodníky z jiných zemí EU, Norska a Islandu ve všech oblastech nakupování zboží a využívání služeb. Nejvíce jde o spory v letecké dopravě a při nakupování přes internet, kde se přeshraniční prvek vyskytuje nejčastěji. Pak je zde pronájem vozidel, ubytovací služby, nákup zboží fyzicky v jiných zemích EU, on-line služby a podobně.

Kde dosahujete nejvyšší úspěšnosti?
Vždy záleží na ochotě obchodníka řešit konkrétní spor mimosoudně. Nákupy on-line patří k oblastem s častým úspěchem, kdy tedy dosáhneme smírného vyřešení sporu. Celkově úspěšnost v síti Evropských spotřebitelských center ECC-Net dosahuje téměř 50 procent.

A kde obvykle bývá situace nejkomplikovanější?
U některých leteckých společností a menšinových internetových prodejců, jejichž pověst si spotřebitelé před nákupem neprověřili a kteří se záměrně vyhýbají svým zákonným povinnostem.
Komplikace při řešení případů přicházejí, když lidé neuplatňují například reklamaci ubytování ihned na místě, nebo když nemají dostatek důkazů pro svá tvrzení, tedy písemné potvrzení z hotelu, fotografie, svědectví ostatních ubytovaných a podobně.
Před dovolenými bych upozornil na problémové smlouvy o timeshare či podílech v tzv. holiday klubech, kde si člověk na mnoho let dopředu „kupuje" právo užívat například apartmán u moře na jeden či dva týdny v roce. Ačkoli dnes již takové smlouvy mají své zákonné náležitosti, které jsou ke spotřebiteli přívětivější než v minulosti, přece je potřeba mít se před podpisem velmi na pozoru a zvážit, zda člověk dělá správný krok, jakkoli ho prodejci v dovolenkové destinaci velmi šikovně lákají.
Už jen udržovací poplatky se mohou časem zvyšovat, na což nemusí mít účastník v budoucnu účinný vliv. Nehledě na to, že finanční situace spotřebitele se do budoucna může zhoršit, takže nebude schopen roční příspěvky platit.

V EU bez obav

Vaše činnost se dotýká zemí EU, plus Norska a Islandu. Jak je na tom Švýcarsko či Lichtenštejnsko? A také San Marino, Monako či Andora?
Některé uvedené země ani nejsou členy Evropského hospodářského prostoru a ty, které jsou, se nepřipojily k projektu Evropské komise a 30 zúčastněných států nazvaného Síť Evropských spotřebitelských center. A tak v nich nemáme partnery, kteří by do detailu znali tamní spotřebitelské právo a v mateřštině obchodníka by za českého spotřebitele vyjednávali mimosoudní řešení sporu.
Rovněž se nezabýváme problémy českých spotřebitelů s českými obchodníky. V takových případech se lidé mohou obracet na spotřebitelské organizace, jako je například Test.

Nastal čas cestování, takže když budu například trávit dovolenou na Korfu, zakoupím si od tamní řecké agentury výlet do blízké albánské Sarandy, což je mimo EU… A jeho skutečný program a náplň budou v rozporu s nabídkou. Mohu se taktéž obrátit na vás?
Ano, můžete, pokud daná řecká agentura bude poskytovatelem služby a nikoli pouze zprostředkovatelem. Pak byste měl smlouvu třeba s albánským provozovatelem lodní dopravy a síť ESC by vám nemohla pomoci, protože Albánie nespadá do její působnosti.

Jaké doklady potřebuji? Třeba v případě, že po Albánii nás přepravoval mikrobus bez klimatizace, zatímco leták sliboval klimatizovaný. Což už doopravdy může hodně pokazit zážitek, zvláště v subtropickém vedru. A ještě se mi například udělalo z horka mdlo, tudíž jsem nemohl absolvovat prohlídku antického Butrintu, na kterou jsem se těšil nejvíce.
Doklady mohou být různé povahy, třeba fotografie, svědecké výpovědi spolucestujících, lékařská zpráva apod. Důležité vždy je písemné potvrzení o uplatnění reklamace ihned na místě.

Mohu se tedy na vás obrátit i v případě újmy, tedy nemožnosti navštívit zmiňovaný antický Butrint a požadovat odškodnění?
Takové případy „zkažené dovolené" jsou vždy komplikované. Nicméně, když má turista dobré podklady a důkazy, o něž se lze opřít, lze i tyto případy řešit minimálně k částečné spokojenosti spotřebitele. Jsou to ale náročné případy, záleží také, jaké jsou požadavky poškozeného.
Jednou jsme úspěšně vyřešili případ otravy jídlem jedné české rodiny v hotelu na Kubě a vymohli odškodnění od německé cestovní kanceláře, která ubytování v daném hotelu poskytla v rámci zájezdu.

Navodím ještě další situaci zároveň jsem si v řeckém zlatnictví koupil šperk, od něhož mám paragon a dále od plážového prodejce další. Oba šperky se mi brzy po návratu rozpadly, avšak plážový prodejce mi žádný doklad nevystavil a na moje naléhání to dokonce odmítnul. Co mohu dělat? Náklady cesty do Řecka kvůli reklamaci by převýšily hodnotu zboží…
To je riziko nákupu na pláži. Bez dokladu se reklamuje těžko, takže to bych považoval za ztracené.
U obchodu, kde vám vystavili doklad o koupi, lze samozřejmě reklamovat na dálku, tedy zasláním reklamace a zboží poštou. Podobně jako by člověk z Ústí nad Labem uplatňoval reklamaci u obchodníka z Hodonína také by tam kvůli botám nejezdil speciálně autem.
Obchodník má navíc při úspěšné reklamaci povinnost hradit nejnižší nutné náklady, které spotřebiteli s reklamací vznikly. V tomto případě poštovné, při cestě z jednoho konce Ústí na druhý třeba jízdenku MHD.
Nicméně, co se dokladu týká, je vhodné platit zakoupené zboží kartou, protože pak máte k dispozici vlastní výpis, a tedy důkaz o tom, že jste u daného obchodníka nakoupil.

Zpracoval Jakub Hloušek

Autor: Redakce

11.7.2014 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

SERVIS

Služby - Služby Uklízeč, uklízečka 12 500 Kč

Ostatní uklízeči a pomocníci. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Pružná pracovní doba, úvazek: . Mzda min. 12500 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Kontakt nutný předem telefonicky PP na 90 dnů, Pracovníci společnosti vykonávají značně fyzicky namáhavou práci výpis RT, odpovídající zdravotní stav , pomocné úklidové práce ve skladech, v potravinářském průmyslu ( zdravotní průkaz) dále v nemocničních objektech, úklid na stavbách ubytovnách dle zakázek, včetně 5* hotelech, ale i venkovních prostorách, práce včetně víkendů a svátků, nepravidelná pracovní doba v rozmezí od 5.00 do 24.00 s místem výkonu po celé Praze. V případě úklidů obchodních ploch možnost nočních směn. práce s chemickými přípravky POZOR alergie a pod. Přesná charakteristika práce dle konkrétních zakázek. Pracoviště: Kravsovo s.r.o. - praha, . Informace: Bilanyuk, +420 725 805 980.

Vzdělávání a školství - Vzdělávání a školství Učitel základní školy 26 000 Kč

Učitelé na 2. stupni základních škol Učitel ZŠ - 2. stupeň, matematika, chemie, fyzika, ICT - možno ve spojení s dalšími předměty. Požadované vzdělání: vysokoškolské. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 26000 kč, mzda max. 34000 kč. Volných pracovních míst: 2. Poznámka: POŽADAVKY:, -kvalifikační předpoklady dle zákona 563/2004 Sb. o pg. pracovnících v platném znění , -čistý výpis z rejstříku trestů, morální bezúhonnost, -kladný vztah k dětem a loajalita ke škole, -ochota podílet se na dalších školních i mimoškolních aktivitách, -aktivní přístup k práci, kreativita , -ochota učit se a realizovat nové věci – formy práce s dětmi apod., , Výborná dopravní dostupnost včetně Prahy. Přivítáme i absolventy, případně studenty dokončující studium. Nabízíme příjemné pracovní prostředí, vstřícný přístup a dobrý pracovní kolektiv.. Pracoviště: , . Informace: , .

Výroba - Výroba Nástrojař 22 000 Kč

Nástrojaři Nástrojař/ka, operátor/ka, programátor na CNC. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Dvousměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 22000 kč, mzda max. 30000 kč. Volných pracovních míst: 9. Poznámka: Místo výkonu práce: Jablonské nábřeží č.p. 305, 561 64 Jablonné nad Orlicí. Pracoviště: Isolit-bravo, spol. s r.o., Jablonské nábřeží, č.p. 305, 561 64 Jablonné nad Orlicí. Informace: Miloslav Žemlička, +420 724 081 025.

Gastronomie - Cukráře/ky 24 000 Kč

Do všech provozoven Ovocného Světozoru přijmeme na plný úvazek cukráře/ky.


DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Videosouhrn 19.–20. května 2018

Šlechtična versus štokr a prohra siláka s malotraktorem: zhlédněte videa víkendu

Videosouhrn 19. května 2018

Slovanská epopej v Brně a proč už nepotřebujeme žádné další zákony: videa dne

Odhalování podzemního labyrintu a s pepřovým sprejem proti revizorům: videa dne

Podívejte se na krátký sestřih toho nejzajímavějšího, co zaznamenali redaktoři Deníku ve čtvrtek 17. května 2018.

AKTUALIZOVÁNO

Češi padli ve čtvrtfinále s USA. Sen o semifinále rozmetal Kane

/FOTOGALERIE, ANKETA/ Šest let od poslední medaile, tři roky od posledního semifinále. Taková byla čísla před čtvrtfinále letošního mistrovství světa. A nelichotivá série českých hokejistů se opět prodloužila. Americký kapitán Kane ukázal svou extratřídu a poslal svůj tým mezi nejlepší čtyřku při výhře 3:2.

ON-LINE: Češi medaili z MS nepřivezou. Nezvládli čtvrtfinále s USA

Čeští hokejisté skončili na světovém šampionátu těsně před branami semifinále. Nad jejich síly byl v Dánsku ve čtvrtfinále výběr Spojených států vedený hvězdným Patrickem Kanem. Se zámořským celkem prohráli 2:3. Trenér Josef Jandač tak své působení u národního týmu ukončí bez medaile.

Čechmánkův soud, božstva z písku a pocta krásným Češkám: videa dne

Podívejte se na krátký sestřih toho nejzajímavějšího, co zaznamenali redaktoři Deníku v pondělí 14. května 2018.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT