VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Na těchto stránkách najdete archivní články
Podřipského deníku. Aktuální zprávy z Podřipska
najdete nově na Litoměřickém nebo Mělnickém deníku.

Litoměřický deník Mělnický deník

Přelomové okamžiky v rozvoji letectví

Principy jeho konstrukce se zabýval už Leonardo da Vinci. Je rychlejší, komfortnější a leckdy už i levnější než jiné dopravní prostředky. Řeč je o letadlu, které každodenně přepraví více než osm milionů lidí po celém světě.

27.5.2014
SDÍLEJ:

Wright Flyer.Foto: Profimedia

I když čas od času nějaké letadlo záhadně zmizí či spadne, používá tento dopravní prostředek čím dál více lidí. Pojďme se proto podívat na přelomové okamžiky ve vývoji tohoto dopravního prostředku.

První let balonem

Bratři Montgolfierové se marně pokoušeli mnohokrát o vzlet balonu, až je pak k tomu přivedla jednoho dne čistá náhoda. Vypráví se, že Joseph Mongolfiére s manželkou byli nakupovat a po cestě domů zmokli. Když pak doma u hořícího krbu na šňůře sušili promoklé oblečení, všiml si Joseph něčeho, co stálo za následným úspěchem vzletu balonu. Horký vzduch nadnášel jejich pověšené oblečení. V tu chvíli bylo vše jasné, vzduch je potřeba ohřát.

Dne 5. června 1783 tak bratři Montgolfierové představili světu létající balon. Mezi první letce patřili dva Pařížané, jejich let se konal v Paříži 21. listopadu 1783 a během 25 minut balon urazili 9 km. Tito první „ pokusní králíci" byli z letu doslova nadšeni!

První let letadla těžšího než vzduch

Bratři Orville a Wilbur Wrightovi posunuli letectví o velký krok dopředu. Sestrojili první letadlo těžší než vzduch, nazvali je Wright Flyer. Tento přelom posunul lidstvo kupředu. Psal se rok 1903, kdy bratři postavili Wright Flyer nebo-li Kitty Hawk, použili speciální benzinový motor, který měl nízkou hmotnost k poměru výkonu.

V den, který se zapsal do dějin, 17. prosinec 1903, letadlo vzlétlo do nebes, a to hned čtyřikrát! První let, který pilotoval Orville, byl dlouhý 39 metrů a trval 12 sekund. Čtvrtý let toho dne byl jediným skutečně řízeným letem. Pilotoval jej Orvilleho bratr Wilbur a uletěl 279 metrů po dobu 59 sekund. Tento okamžik se zapsal do dějin.

Nejdelší let bombardéru

Dne 7. prosince 1941 napadla japonská letadla základnu amerického tichomořského loďstva v Pearl Harboru na Havaji. Tenhle nečekaný útok způsobil Američanům velké ztráty, a to nejen na životech vojáků. Jako odplatu a pozvednutí morálky národa naplánoval Roosvelt odplatu Japonsku. Netrvalo to dlouho a 22. prosince žádal od armády provedení náletu na Japonsko.

Po intenzivním výcviku bylo dne 1. dubna 1942 naloženo na letovou loď Hornet 16 upravených bombardérů B-25B Mitchell s pětičlennými posádkami. Každé letadlo bylo vybaveno přídavnými nádržemi paliva a čtyřmi čtvrttunovými bombami. Některá letadla nesla i dřevěné imitace kulometů, které měly odradit nepřítele od útoku.

Bohužel, Japonci hlídkovali dále od ostrovů, než Američané předpokládali. Den před startem byla americká loď zpozorována Japonci. Plukovník letectva Doolittle se proto rozhodl pro okamžitý start, a to i přesto, že se nacházeli o 320 km dále, než odkud původně plánovali zaútočit. Podstoupil tak obrovské riziko, že bombardéry nebudou mít dostatek paliva na tak velkou vzdálenost. Kromě toho, nikdo z pilotů nikdy předtím nestartoval z letadlové lodě.

Avšak nakonec se vše podařilo, všech 16 letadel vzlétlo bez jediného zaváhání či chyby. Bomby dopadly na Tokio a další města Jokohama, Kóbe, Ósaku a Nagoju. Žádné z letadel nebylo vážně poškozeno a cíl se podařilo trefit přesně vojenské objekty a továrny. Později byl Doolittle a všichni piloti vyznamenání (další zajímavé historické momenty můžete aktuálně sledovat na televizní stanici Spektrum v pořadu Těsné úniky II. světové války).

První nadzvukový dopravní letoun

Přelomovým datem pro letectví byl i 31. prosinec roku 1968, kdy vzlétl na zkušebním letišti u Moskvy první světový nadzvukový letoun Tupolev Tu-144. V tu chvílí Sověti slavili úspěch, neboť jejich letoun byl nejrychlejším dopravním letadlem na světě a letadlo jako vůbec první překonalo rychlost zvuku.

Bohužel však byly náklady na provoz velmi vysoké, a tak se tohoto letounu vyrobilo jen 16 kusů. V roce 1995 byl Tu-144D s označením 77114 prodán do vlastnictví NASA jako „létající laboratoř", jelikož sloužil pro budoucí vývoj nového amerického nadzvukového dopravního letadla.

Wright Flyer.

Autor: Ludmila Veselá

27.5.2014 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

SERVIS

Administrativa - Administrativa Administrativní pracovník 20 000 Kč

Všeobecní administrativní pracovníci SPRÁVCE/-KYNĚ MAJETKU. Požadované vzdělání: vysokoškolské. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 20000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: SPRÁVCE/-KYNĚ MAJETKU, - PP na dobu neurčitou, nástup možný ihned, - Náplň práce: správa nemovitostí, vozového parku, doprava dokumentace, drobné opravy, revize, rozpočty, evidence majetku, tisk dokumentace, archivace a jiné kancelářské práce, - Požadujeme: ÚSO, aktivní a kultivované vystupování, zodpovědnost a samostatnost, chuť do práce, - Nabízíme: auto, telefon, obědy zdarma, 25 dnů dovolené, hrazenou dopravu do práce, - V případě zájmu zasílejte životopisy ne email: adamirova@digitronic.cz. Pracoviště: Digitronic cz s.r.o., Šimkova, č.p. 904, 500 03 Hradec Králové 3. Informace: Michaela Adamírová, +420 608 970 290.

Zdravotnictví - Zdravotnictví Zdravotničtí asistenti, praktické 21 538 Kč

Zdravotničtí asistenti (praktické sestry) Praktická sestra. Požadované vzdělání: úso s maturitou (bez vyučení). Nepřetržitý provoz, úvazek: . Mzda min. 21538 kč, mzda max. 31438 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Žádosti spolu s životopisem zasílat na email:reditelka@domovseniorupt.cz nebo sekretariat@domovseniorupt.cz. Plat dle započitatelné praxe v oboru. Podnikové stravování. Jedná se o HPP poměr na dobu neurčitou. , Bližší informace podá paní Stauberová Drahomíra DiS., tel.: 388 316 171, e-mail: sekretariat@domovseniorupt.cz popř. Bc. Lucie Šnajdrová - vrchní sestra tel.: 384 391744. Pracoviště: Domov seniorů mistra křišťana, Bavorská, č.p. 936, 383 01 Prachatice. Informace: Drahomíra Stauberová, +420 388 316 171.

Doprava a logistika - Strojník na pásové a kolové rypadlo 30 000 Kč

Malá stavebně dopravní firma se sídlem na Praze 6 přijme strojníky na kolová a pásová rypadla na HPP, plat 30.000 Kč čistého, bez víkendů.

Ochrana a ostraha - Ostraha objektu - Nýřany - Úherce 18 700 Kč

Ostraha objektu - Nýřany (Úherce) / - bezpečnostní služba s dlouholetou tradicí hledá muže a ženy na DPP/HPP (mohou být i ZTP) na objekt v Úhercích u Nýřan/pracoviště vrátnice s obsluhou PC. Nabízíme finanční ohodnocení od 18.700 Kč do 23.200 Kč - kariérní růst. Kontakt tel. viz níže. Nástup možný ihned!!


DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Videosouhrn 19. července 2018

Usmrcené oči Berouskových tygrů a širý, černý lán: prohlédněte si videa dne

Videosouhrn 17. července 2018

Dům psího utrpení a dvoujazyčná likvidace gigantického burgeru: videa dne

Tři šelmy na útěku a zbytečná smrt pod koly expresu: prohlédněte si videa dne

Podívejte se na krátký sestřih toho nejzajímavějšího, co zaznamenali redaktoři Deníku v pondělí 16. července 2018.

Školní spoj ve stromě a kosení jako české tchai-ťchi: zhlédněte videa víkendu

Podívejte se na krátký sestřih toho nejzajímavějšího, co zaznamenali redaktoři Deníku o víkendu 13. až 15. července 2018.

Triumf po dvaceti letech. Francouzi přestříleli Chorvaty a jsou mistry světa

Dokázali to. Dva roky po neúspěšném finále mistrovství Evropy se francouzská parta probila k úspěchu. Tým Didiera Deschampse potvrdil v gólově bohatém finále roli papírového favorita a Chorvatsko porazil 4:2. Jejich výhra se však neobešla bez kontroverzí.

Rozřezávání padlého Gottwalda a pomoc za všechny peníze: zhlédněte videa dne

Podívejte se na krátký sestřih toho nejzajímavějšího, co zaznamenali redaktoři Deníku ve středu 12. července 2018.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT