„Představili jsme jim koncepci, návrh tratě. Ta je totiž navržena napříč litoměřickým okresem, její výstavba se dotkne mnoha obcí," řekl mluvčí Správy železniční dopravní cesty Jakub Ptačinský. Tato státní organizace má plánování na starost.

„Veřejnost si bude muset zodpovědět otázku, zda chce, abychom na našem území měli vysokorychlostní trať a zařadili se po bok zemí v západní Evropě," konstatoval Jakub Ptačinský. „Proto pořádáme setkání se starosty a s projektanty ukazujeme navrhovaná řešení trasování vysokorychlostní trati."

Podle mluvčího SŽDC je nutné si uvědomit, že při uvažované rychlosti rychlovlaku 300 km/hod musí být trať co nejvíce napřímena. „Třeba jen na oblouk do zatáčky je nutné počítat s rezervou 6 kilometrů. Nebo trať bude v celé délce oplocena kvůli vstupu zvěře. Musí se budovat protihluková opatření, bude mimoúrovňové křížení se silnicemi," nastínil úskalí projektu.

„Nyní jsme ve fázi, že projektanti jezdí po obcích a ukazují nakreslenou čáru. Není žádné definitivní řešení. Vyjednáváme o podobě trasy. Třeba v případě překonání Českého středohoří od Lovosic směr Německo je uvažovaný tunel," konstatoval Jakub Ptačinský. „Od 90. let je v mapách zakreslen široký pruh jako rezerva pro vysokorychlostní trať, kde je stavební uzávěra. Proto chceme, aby obce věděly, co se bude stavět."

Podle mluvčího SŽDC uvažovaná vysokorychlostní trať, po které budou jezdit speciální vysokorychlostní vlaky typu TGV, bude nezávislou sítí. „Evropa původně chtěla vybudovat páteřní síť napříč kontinentem po vzoru Japonska, hovořilo se o pozemním letadlu. Tento typ tratě byl přehodnocen a vymyslel se nový koncept, jak propojit velká evropská města. V případě Česka je to trať od Berlína přes Drážďany, Ústí nad Labem, Lovosice, Prahu a dál do Brna. Hovoříme nejdříve o roku 2030," vysvětlil Jakub Ptačinský.

Česko ale musí nejdříve do roku 2020 dobudovat rychlíkovou síť, což se zatím nepodařilo. „Avšak obce nepřijdou o klasické tratě. Vysokorychlostní trať je nadstavbou umožňující rychlejší cestování po kontinentu," dodal Ptačinský.