Potvrdila to krajská mluvčí Magdalena Hanáčková. Stav nebezpečí má urychlit sanaci sesuvu z loňského června a umožnit tak pokračování výstavby dálnice.
„Dostal jsem podklady, které jsem už delší dobu požadoval," řekl Bubeníček. Byly to podle něj především výsledky geologických průzkumů, které se v postižené lokalitě v minulých měsících uskutečnily. „Ještě jsem ŘSD požádal o dodání stanoviska Ministerstva vnitra, že by případné vyhlášení stavu nebezpečí nebylo v rozporu s krizovým zákonem," uvedl hejtman.

V minulých dnech byl dokončen průzkum závalu i nejbližšího okolí, který ukázal jak možnost řešení samotného závalu, tak i zajištění zbytku nestabilního svahu. Současný stav je podle zástupců ŘSD vážnější než bezprostředně po sesuvu. Už proto prý ŘSD žádá kraj o vyhlášení stavu nebezpečí.

Na Bubeníčkovi teď je, aby předložené materiály posoudil a případně vyhlásil stav nebezpečí, k čemuž ho před časem vyzval ministr dopravy Antonín Prachař (ANO). „Žádost vyhodnotíme, myslím, že to bude v řádu několika týdnů. V zájmu Ústeckého kraje je ochrana obce ležící pod sesuvem a co nejrychlejší dokončení výstavby dálnice," dodal Bubeníček.

„Vnímám, že kraj dostavbu dálnice D8 stejně jako ŘSD má mezi prioritami. Těším se, že odstraňování závalu i dostavbu brzy zahájíme a dotáhneme do konce," uvedla Soňa Křítková pověřená vedením ŘSD.

Podle hejtmana zodpovědné státní orgány ale mohly a mohou konat již nyní. Například při využití příslušného paragrafu stavebního zákona, který říká, že pokud je při bezprostředně hrozící živelní pohromě či závažné havárii třeba bezodkladně provést opatření k odvrácení nebo zmírnění možných dopadů mimořádné události, lze postupovat ve zrychleném a zjednodušeném režimu. Naproti tomu o stavu nebezpečí se v zákoně praví, že jej může hejtman vyhlásit jako bezodkladné opatření v případě, že není možné ohrožení odvrátit běžnou činností správních úřadů.

ŘSD počítá se sanací poškozeného území rozdělenou do dvou etap. Nejprve bude odvodněn prostor sesuvu, čímž se sníží riziko dalšího pohybu.

V druhé etapě budou provedeny stavební práce, které zajistí trvalou sanaci území.

Svah zavalil rozestavěnou dálnici loni v červnu, poškodil také část železniční trati mezi Úpořinami s Chotiměří a zařízení kamenolomu Dobkovičky.
Experti varovali před tím, že pokud se urychleně nepřijmou nápravná opatření, mohou vydatnější deště způsobit další sesuv, jenž by ohrozil především obyvatele blízkých Litochovic.

Podle odpůrců nynější trasy D8 ze sdružení Děti Země už v roce 2005, kdy se o budoucí dálnici jednalo, poukazovala řada geologů na hrozící riziko půdních sesuvů.