VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Kvůli suchu je už přes měsíc zastavená plavba na Labi

Podřipsko – Vysoké ztráty způsobuje lodním dopravcům nedostatek vody, kvůli němuž nemohou vyplout. Nízká hladina zastavila lodní dopravu na Labi 20. února. ČTK to řekl spolumajitel společnosti EVD Lukáš Hradský. Komplikace to přináší i firmám, které své zboží po Labi běžně doručují. Problém je podle podnikatelů v lodní dopravě také nedostatečná údržba vodní cesty.

23.3.2014
SDÍLEJ:

Labe v Ústí nad Labem. Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Karel Pech

Loni zastavila v červnu plavbu po Labi povodeň. Zanesenou řeku se podařilo vyčistit až ke konci roku. „Bohužel jsme na výkyvy počasí zvyklí, ale velký problém je omezení ponoru nebo zastavení plavby kvůli znečištěnému Labi. Zatímco na silnici či železnici se překážky odstraňují ihned, u řeky tomu tak není," řekl Hradský.


Na problémy s čištěním koryta poukazují nejen rejdaři, ale i lidé, kteří se s povodněmi potýkají, protože zanesená řeka zvyšuje riziko záplav. Jiří Aster ze Svazu dopravy o tomto problému hovořil s ministrem dopravy Antonínem Prachařem. „Čištění řeky předchází zdlouhavá výběrová řízení, což proces velmi zpomaluje. Věřím, že jsme se s panem ministrem shodli na nutnosti jednoduššího řešení," řekl ČTK Aster. Rejdaři a přístavy by podle něj mohli dostat odškodnění za loňské povodně. „Stát dostal peníze od EU, ale podnikatelé v lodní dopravě z toho zatím neměli nic," podotkl Aster.


Pro rejdaře je klíčový údaj z vodočtu v Ústí nad Labem. Pokud vodočet ukazuje více než 200 centimetrů, znamená to, že u hranic s Německem je hloubka větší než 140 centimetrů, což je hranice pro plavbu, byť omezenou. Na vodočtu v Ústí nad Labem byl na konci týdne stav 181 centimetrů a průtok 153 metrů krychlových za sekundu.
„Využijeme teď toho, že trochu pršelo, a necháme se svézt na jedné vlně s nákladem mostních konstrukcí, které už měly být na stavbě," uvedl Hradský. Další lodě společnosti plují na kanálech v Německu a Nizozemsku a firma čeká na lepší předpověď, aby je mohla poslat do Česka. Zásilek podle Hradského měl podnik nasmlouváno hodně.


Právě nemožnost využít lodní dopravu řeší v lovosické Lovochemii, která vyrábí hnojiva. „Situace na nás doléhá, musíme vozit komodity po železnici a v kamionech, což se odráží ve zvýšení nákladů na dopravu," řekl mluvčí Agrofertu, do něhož Lovochemie patří, Karel Hanzelka. „U ucelené zásilky například 1000 tun hnojiv do vzdálenosti 300 kilometrů se jedná o částku při náhradní přepravě auty 7000 eur (192.434 Kč) a vlaky zhruba 2000 eur (54.978 Kč)," uvedl Hanzelka.
Zatímco některé komodity lze přepravit jinou, byť dražší cestou, u dalších, jako jsou ocelářské a strojírenské součástky, taková možnost není. Rejdařům by z dlouhodobého pohledu pomohla stavba dalšího vodního stupně na Labi, o němž se diskutuje nejméně 20 let.
Proti jsou však zejména ekologové. Stejně dlouhá je debata na téma plavebního kanálu Dunaj-Odra-Labe. Ministr Prachař dnes novinářům řekl, že dokud není mezinárodní dohoda, nemá smysl do této obří stavby dále investovat.

Autor: ČTK

23.3.2014
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Yvetta Blanarovičová na koncertech i v muzikálech zažila spoustu radosti.
18

Yvetta Blanarovičová: Postižení je krutá rána osudu, u dětí o to smutnější

Ilustrační foto.
14

Lékaři nechtějí sloužit pohotovost. Přijdou o smlouvu, plánuje ministr

AUTOMIX.CZ

Víte, co je černý led? Poradíme, jak ho poznat a jak se s ním vypořádat

Ze všech zimních nástrah na motoristy (a vlastně obecně na všechny), je jednou z nejhorších takzvaný „černý led“. Ten je totiž skoro nerozpoznatelný, ale strašlivě kluzký, což může způsobit velkou spoustu nemilých situací. Znáte taková ta videa, kdy se auta se zabržděnými koly nekontrolovaně kloužou jako saně? Tak přesně to umí černý led.

Pojištění dětí? Jde o nadstandard, důležitější je pojištění rodičů

Odpověď na otázku, zda se může vyplatit pojištění dítěte, dávají podle finančního poradce společnosti Partners Václava Valáška příklady z praxe. Dětské pojištění dává smysl především za podmínky pojištění vážných zdravotních komplikací, jako jsou trvalé následky úrazu nebo diagnóza závažného onemocnění.

Tříletý polobezdomovec a brutální agresor v tramvaji: Prohlédněte si videa dne

Podívejte se na krátký sestřih toho nejzajímavějšího, co zaznamenali redaktoři Deníku ve čtvrtek 14. prosince 2017.

VÍME PRVNÍ

Orangutana Ňuňáka nezabila rakovina, ale tasemnice, která napadá i lidi

Ústí nad Labem - Orangutan Ňuňák nezemřel na rakovinu. Pitva ukázala, že boulovité útvary jsou ve skutečnosti zapouzdření cizopasníci. Přesněji tasemnice, které přenáší lišky trusem. Napadají i člověka a mohou představovat i smrtelné nebezpečí.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT