Včera stavbyvedoucí Jiří Vybíral prvně oficiálně informoval o tom, že řidiči musejí počítat s několikatýdenním zpožděním.

Ještě 16. listopadu přitom byla veřejnost zástupci stavby ujišťována o tom, že doprava na most bude do konce roku vpuštěna.

„Teprve následující dny ukázaly, že tomu tak nebude," vysvětluje Jiří Vybíral. Důvodů je podle jeho slov hned několik. „Viníkem je počasí, proti kterému se nedá bojovat. Konec listopadu propršel, tudíž atmosférická vlhkost byla příliš vysoká. Na mostu se drželo hodně vody, proto nemohly být provedeny plánované práce související s izolacemi. Museli jsme je odložit do doby, než se v tomto ohledu počasí umoudřilo," dodal stavbyvedoucí.

Na otázku, zda při takto stavebně náročné a komplikované rekonstrukci mostu nepočítá harmonogram prací s časovou rezervou, Jiří Vybíral odpověděl kladně. „Časovou rezervu jsme měli. Ovšem ta již byla v polovině listopadu vyčerpána. Pokud by počasí bylo příznivé, stavbu bychom opravdu stihli dokončit," ujišťuje. Podle něj časové rezervy vymizely v průběhu několik měsíců trvajících prací.

První problémy dle jeho slov souvisely již se zpožděním pokládky asfaltu kruhového objezdu na Vojtěšském náměstí a s tím souvisejícím vytýčením objízdné trasy. V průběhu samotné stavby mostu se následně po odkrytí svrchních vrstev ukázalo, že o více než 100 procent vzroste oproti předpokladům nárůst prací souvisejících s bouráním betonů. Další dny vyčerpala zkoumání archeologů, jež usilovali o zachování odkrytých pískovcových bloků pocházejících z 18. století. Jejich stav však byl natolik špatný, že se záchrana ukázala býti nemožná. Morovou ránu následně zasadila nutná změna technologie stavby pilotů.

Termín harmonogramu dokončení Tyršova mostu však dodavatel stavby zatím neporušil. Slova o tom, že doprava na most bude vpuštěna do konce letošního roku, totiž byla pouze slibem daným městu investorem a dodavatelem stavby, kteří předpokládali, že dokončovací práce by mohly být provedeny již za provozu.

V tuto chvíli tak platí, že dle smlouvy uzavřené mezi investorem, kterým je Ředitelství silnic a dálnic ČR, a dodavatelem stavby, tedy firmou SDS EXMOST, má být dílo dokončeno do 18. března. Dřívější termín zprovoznění mostu se v tuto chvíli nezdá být reálný. A to s ohledem na několikatýdenní odstávku výrobců obalových směsí, ke které přistupují s ohledem na stavebně „mrtvé" období na začátku roku. Obchodní jednání o dodávce litého asfaltu na povrch Tyršova mostu tak mají teprve následovat.

Zpracovala Eva Břeňová, mediální zástupkyně města