„Neberte to za desku, musíte za rám,“ udílí pokyny z horní paluby lodi Bohemia Johann Gärtner, iniciátor vytvoření mistrovské kopie slavného obrazu Caspara Davida Friedricha.

Na přístavním můstku se obrazu již chápou čtyři muži, kteří jej pak vynesou na zámek.

Kříž v horách neboli Děčínský oltář namaloval Caspar David Friedrich jako svou první olejomalbu. Představuje hluboce nábožensky vnímaný přírodní výjev, který je aranžovaný jako ideální krajina a vyzývá pozorovatele, aby stejně jako malíř hledal Boha, v přírodě všudypřítomného. Obraz, na kterém není skutečná krajina, Friedrich namaloval v roce 1807 a po počátečním váhání jej prodal hraběti Františku Antonínu Thun – Hohensteinovi, který jej převezl na svůj zámek v Děčíně.

Pro cestu lodí z Německa do Děčína se pořadatelé nerozhodli náhodou. Stejnou cestou totiž do Děčína v roce 1808 připlul i originál obrazu, který je dnes uložen v drážďanské galerii nových mistrů.

„Mistrovskou kopii, kterou bylo možné pořídit pouze díky darům, máme na zámek zapůjčenou. Není naše,“ vysvětluje ředitelka děčínského zámku Iveta Krupičková. Obraz ještě ale není kompletní, chybí mu rám. Ten bude hotov příští rok.

Vznik mistrovské kopie, kterou namaloval André Bytomski, byl možný díky přeshraniční spolupráci, kterou ocenil při představení obrazu i český generální konzul v Drážďanech.

„Naše kulturní kontakty se Saskem patří vůbec k nejsilnějším, které existují mezi Českou republikou a nějakou spolkovou zemí,“ řekl na děčínském zámku generální konzul Jiří Kuděla.