VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Na těchto stránkách najdete archivní články
Podřipského deníku. Aktuální zprávy z Podřipska
najdete nově na Litoměřickém nebo Mělnickém deníku.

Litoměřický deník Mělnický deník

Výstavbu dálnice D7 nezdržují ekologičtí aktivisté. Přesto ji staví déle než D8

Ústecký kraj /HLASUJTE/ - Ústecký kraj by po státu chtěl, aby na silnici pro motorová vozidla převedl i komunikaci I/13. Chce z ní mít čtyřproudovku. Spojuje totiž v kraji všechna statutární města.

27.4.2017
SDÍLEJ:

Stavba dálnice. Ilustrační foto.Foto: Deník/Jaroslav Sýbek

INDEX DENÍKUpohledem kraje

42%

Podle 42 procent panelistů Deníku z Ústeckého kraje bránila rychlejší výstavbě dálnic hlavně projektová nepřipravenost. O opaku je přesvědčeno 58 procent dotázaných. Odpovídalo 69 lidí.

Dostavba dálnice D8 okamžitě ulevila obcím na objízdných trasách od kamionů a dopravy obecně. Dlouholeté zdržení způsobil především poslední úsek přes České středohoří. Právě tady se podle spolků a občanských aktivistů nejvíce projevila projektová nepřipravenost.

Ať už co se týče nestability podloží nebo nekompletních povolení a výjimek z ochrany životního prostředí.

„Myslím si, že za zdržení stavby může stát, ministerstvo dopravy a životního prostředí. Investor se sice obhajuje nastalými komplikacemi, ale přece musí vědět, jaké náležitosti k povolení stavby potřebuje," myslí si například aktivista Marian Páleník ze spolku Přátelé přírody.

Důležité je vydělat

Právě na chybách ve stavební dokumentaci Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) nejvíc pohořelo ve sporech s občanskými sdruženími. Spory mnohokrát stavbu zastavily i na několik měsíců.

„Někdy je všechny podezřívám, že pro ně není důležité to udělat rychle, ale co nejvíc vydělat. Úředníci jdou spíš na ruku stavebním firmám. Pochybuji, že to byla nedopatření nebo neschopnost. Oni se k tomu nikdy nepřiznají a budou se snažit to na někoho hodit, nejlépe na občany a aktivisty," pokračuje Páleník.

Stejné to podle něj je s dálnicí D7, bývalou silnicí R7. Ta prý měla být hotová ještě dřív než D8. Přitom tu není žádné chráněné území, žádné protesty aktivistů ani spolků. Nikdo to nezdržuje. „Nechápu to. Tady nikomu nevadí obce přetížené dopravou jako v případě D8. Skluz je přitom mnohem horší," říká aktivista.

Problém jménem D7

Obchvat Loun. Zatím jsou postavené jen dva pruhy budoucí dálnice D7O projektové nepřipravenosti hovoří i představitelé Ústeckého kraje. Třeba náměstek hejtmana Jaroslav Komínek. „Ministr Bárta zastavil výstavbu dálnic a další projekty. Mezitím se změnila kritéria, jako třeba šířka silnice. Takže bylo potřeba všechno zase přeprojektovat," vzpomíná náměstek Komínek.

O dálnici D7, tedy ex-R7, hovoří jako o velkém problému, jelikož je hlavní dopravní tepnou ve směru na Prahu na Chomutovsku či Lounsku. „Rozdělili ji na několik částí a postupně připravují pozemky, od dokumentace přes výkup pozemků. Udivuje mne ale, že z ní stát udělal dálnici, když nevyhovuje leckde ani kritériím silnice pro motorová vozidla," popisuje.

Monitoring pokračuje

Zároveň by prý kraj byl rád, kdyby se alespoň silnicí pro motorová vozidla stala silnice I/13, která je spojnicí mezi všemi statutárními městy kraje. „Do budoucna bychom rádi, aby byla alespoň čtyřproudová," přeje si náměstek Komínek.

Na nejnovějším úseku D8 podle Jana Studeckého z ŘSD trvá monitoring podloží prackovické estakády. „Na D7 v úseku z Postoloprt do Bitozevsi jsme zahájili práce vloni v září. V úseku ze Slaného do Postoloprt pokračuje příprava dalších pěti úseků," dodal Studecký.

ANKETA: Bránila rychlejší výstavbě dálnic hlavně projektová nepřipravenost?

Peníze jsou spíše až na druhém místě. Důvod, proč se v Česku staví málo dálnic, je jinde. Ve špatné přípravě projektů, výkupu pozemků, složitém územním plánování a množství odvolání. Myslí si to těsná většina lidí, která tentokrát odpovídala v Panelu Deníku. Že se v Česku příprava podceňovala, nicméně kritizoval i stávající ministr Dan Ťok. Loni poslal na přípravu nových staveb rekordní sumu 2,1 miliardy korun, meziročně o 300 milionů korun více. Jedním dechem ale Ťok dodává, že v reálu to bude vidět (na zprovozněných silnicích) nejdříve za pět let. Stavby silnic jsou u nás během na dlouhou trať. Takže těžit z toho bude nejspíše až Ťokův nástupce. Vládě se nepovedlo prosadit zákon o liniových dopravních stavbách, dílčí úlevu přinese schvalovaná novela stavebního zákona.

Radmila HolodňákováRadmila Holodňáková
ředitelka muzea, Žatec, 61 let
Ne, je to více faktorů. Nejen projektová nepřipravenost je brzdou. Problémy jsou s výkupem pozemků, zdlouhavá územní a stavební řízení a možná i nedostatek financí. Stále mi u nás chybí využívání zahraničních zkušeností, tj. vícesměnný provoz při opravách, který může rychlost oprav významně ovlivnit, dále lepší etapizace a zadávání oprav jednotlivých úseků tak, aby firmy mezi sebou soutěžily nejen kdo nejlevněji (což dle mé zkušenosti není vždy výhra) ale hlavně kdo nejrychleji a nejkvalitněji zhotovený úsek předá.

Ladislav MuškaLadislav Muška
spisovatel-senior, Ústí nad Labem, 88 let
Mám pocit, že výstavba dálnic u nás není příliš plánována. Že se vše odehrává víceméně živelně. Tedy případ od případu. A také mám pocit, že naše dálnice nejsou příliš kvalitní, protože nikde v Evropě není na dálnicích tolik nutných oprav, jako u nás. Vysvětluji si to tak, že by pro ně u nás firmy mohly používat kvalitnější materiál.

Miroslav GrajcarMiroslav Grajcar
předseda Občanského sdružení Indigo, Děčín, 59 let
Ano, nepřipravenost státu zde existovala jistě. Stavět cca 20 km dálnice nějakých 32 let je ostudou státu.

Autor: Janni Vorlíček

Nahravá se anketa
27.4.2017 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

SERVIS

Výroba - Výroba Zámečníci strojů 20 000 Kč

Zámečníci strojů Zámečník(ce). Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 20000 kč, mzda max. 21800 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: NÁPLŇ PRÁCE: montáž podsestav a instalace do hasičských vozidel, POŽADAVKY: znalost čtení výkresové dokumentace, NABÍZÍME: PP na dobu určitou s výhledem na dobu neurčitou, závodní stravování, týden dovolené navíc, výhodné mobilní tarify i pro rodinné příslušníky, KONTAKT: telefonicky, e-mailem. Pracoviště: Tht polička, s.r.o., Starohradská, č.p. 316, 572 01 Polička. Informace: Jana Pazderová, +420 725 962 475.

Stavebnictví - Zedník hod. od 120 Kč nebo úkolově 120 Kč

Zedníci Hledáme do party prima chlapy co je baví stavařina a mají chuť do práce. Pracujeme hlavně v Ostravě a blízkém okolí. Děláme menší stavby RD. Klidně i na krátší dobu. Zavolej Markovi a on ti řekne více...

Zemědělství, lesnictví a vodní hospodářství - Řidič, traktorista 20 000 Kč

Na rodinnou farmu přijmu řidiče nákladních vozů zn. Liaz, Tatra a traktoristu, nástup možný ihned, ubytování zajištěno.

Výroba - Výroba Zámečníci strojů 25 000 Kč

Zámečníci strojů ZÁMEČNÍK. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 25000 kč, mzda max. 27000 kč. Volných pracovních míst: 3. Poznámka: Požadavky: vyučen nebo praxe v oboru výhodou (v případě zájmu jsme ochotni zaučit i uchazeče bez praxe), praxe se svařováním a skládáním ocelových konstrukcí, strojů a strojních dílů výhodou, ochota učit se novým věcem a přístupům;, , Pracovní náplň: Svařování a skládání ocelových konstrukcí, strojů a strojních dílů;, , Nabízíme: možnost profesního a odborného růstu v perspektivním oboru, odpovídající platové ohodnocení + prémie, 5 týdnů dovolené, dotované stravování v areálu společnosti, stravenky, lokalita Sadská;, , Kontaktujte nás telefonicky nebo e.mailem.. Pracoviště: Cpos s.r.o - sadská, Husínek, č.p. 30, 289 12 Sadská. Informace: Jakub Fremund, +420 724 163 500.


DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Videosouhrn 16. července 2018

Tři šelmy na útěku a zbytečná smrt pod koly expresu: prohlédněte si videa dne

Videosouhrn 13.–15. července 2018

Školní spoj ve stromě a kosení jako české tchai-ťchi: zhlédněte videa víkendu

Triumf po dvaceti letech. Francouzi přestříleli Chorvaty a jsou mistry světa

Dokázali to. Dva roky po neúspěšném finále mistrovství Evropy se francouzská parta probila k úspěchu. Tým Didiera Deschampse potvrdil v gólově bohatém finále roli papírového favorita a Chorvatsko porazil 4:2. Jejich výhra se však neobešla bez kontroverzí.

Rozřezávání padlého Gottwalda a pomoc za všechny peníze: zhlédněte videa dne

Podívejte se na krátký sestřih toho nejzajímavějšího, co zaznamenali redaktoři Deníku ve středu 12. července 2018.

Partnerky fotbalových hvězd MS. Podívejte se, kdo má nejkrásnější ženu

/FOTOGALERIE/ Mistrovství světa ve fotbale míří do svého finiše. Již tuto neděli čeká fanoušky jeho vrchol. O titul si zahrají Francie s Chorvatskem. Fotbalový kolotoč v Rusku tak vygraduje ryze evropským soubojem. A i při něm nebudou své favority podporovat pouze fanoušci, ale i manželky a přítelkyně hráčů. Ty mnohdy uhranou svou vizáží. Podívejte se na krásky, které mají po boku hvězdy letošního mistrovství.

Zkáza atraktivního lesa a premiéra Valašského muzigálu: prohlédněte si videa dne

Podívejte se na krátký sestřih toho nejzajímavějšího, co zaznamenali redaktoři Deníku v úterý 10. července 2018.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT