Dálnice D8. Jejích 94 kilometrů má spojit Prahu s Ústím nad Labem a Německem. V provozu je zatím 82 km, zbývajících 12 km se staví už téměř deset let. Připomeňme si ty největší zajímavosti.

NÁPAD. Dálnici mezi Prahou a Drážďany, která téměř kopírovala dnešní trasu D8, chtěl už Adolf Hitler v říjnu 1938. Stavět se nezačalo, přednost dostala dálnice z Vídně do Vratislavi.

PRVNÍ. Prvním úsekem D8 byla trasa Řehlovice a Trmice na Ústecku. Do země dělníci kopli v dubnu 1984. První auta na čtyřkilometrový úsek vyjela v listopadu 1990.

D8 v číslech
Délka dálnice - 92,2 km
Plocha dálniční vozovky
- 1 720 900 m2
Mimoúrovňové křižovatky - 13
Mosty: dálniční 70 (z toho mosty delší než 1000 m - 3)
mosty delší než 100 m - 21
silniční a ostatní - 52
železniční - 2
Tunely - 4
celková délka - 3 414 m
Protihlukové zdi - 49 350 m2
zdroj: ŘSD ČR

NEJLEVNĚJŠÍ. Mezi nejlevnější dálniční úseky v Česku patří 16,3 kilometru mezi Novou Vsí a Doksany. Přišly na 1,88 miliard korun.

NEJDELŠÍ TUNEL. Panenský tunel se svými 2 167 metry mezi Trmicemi a česko-německou hranicí, která vede přes Krušné hory, je nejdelším dálničním tunelem v Česku. V roce 2003 ho razili novou rakouskou metodou. Pro srovnání: Jeden z tubusů nedalekého tunelu Libouchec měří „jen" 535 metrů.

TOP MOSTY. Nejdelším dálničním mostem v Česku je se svými 1 183 metry most přes Ohři mezi Doksany a Lovosicemi. Nejvyšším z celé D8 je Hraniční most, jenž stojí ve výšce 56 metrů. Celkem na D8 bude 17 mostů, třináct jich už stojí, zbývající jsou na posledním rozestavěném úseku.

NEJKONTROVERZNĚJŠÍ. D8 je jedinou českou dálnicí, která vede přes chráněnou krajinnou oblast České středohoří. Ekologové proti tomu podali již 27 soudních žalob. Kvůli sporům kolem D8 dokonce poslanci změnili zákon. Výjimky ze Zákona o ochraně přírody a krajiny smí udělovat pouze česká vláda.

NEJSLOŽITĚJŠÍ. Jedním ze stavebně nejkomplikovanějších úseků D8 je chybějící část mezi Bílinkou a Řehlovicemi. Na dvanácti kilometrech budou čtyři mosty a dva tunely Prackovice ( 270 m) a Radejčín (620).

Jak šel čas s D8
1984: úsek Řehlovice - Trmice
1993: úsek Zdiby - Úžice
1996: úsek Úžice - Nová Ves
1998: úsek Doksany - Lovosice
2001: úsek Doksany - N. Ves
2006: úsek Trmice - Německo
2012: úsek Lovosice - Bílinka
2013: sesuv u Litochovic

POSLEDNÍ. Posledním otevřeným úsekem D8 je 3,5 kilometru dlouhá část Lovosice Bílinka. Zajímavostí je krytý most, který překonává obec Vchynice. Řidiči na nový úsek vyjeli v květnu 2012.

KOMPENZACE. Jedinou obcí, která za nedostavěnou dálnici dostala od státu kompenzaci, byla Bořislav na Teplicku. V roce 2004 téměř 6 milionů Kč na zvýšení bezpečnosti na silnici E55. Po objízdných trasách přes Ústí nad Labem a Teplice jezdí denně až 10 tisíc aut.

HOTOVO? Kromě legislativních problémů záleží na rychlosti sanace sesunutého svahu u Litochovic. Přes 500 milionů metrů krychlových se utrhlo loni v červnu. Když bude vyhlášený stav nebezpečí, dostavba by mohla pokračovat příští rok na jaře. Aktuální termín dokončení je polovina roku 2016. Nejdříve.

Diskutovat k tématu můžete na našem Facebooku.