Znovu tak ožije Kamenická lokálka, Kozí dráha, Zubrnická lokálka, Švestková dráha, Doupovská dráha i trať z Libochovic do Roudnice nad Labem.

„Nostalgické vlaky jsou velkou atrakcí nejen pro turisty, ale hlavně pro děti. Měly by jezdit pomalu, aby si cestující stihli důkladně prohlédnout krajinu. Vlaky by mohly zastavovat v obcích, kde by na cestující čekal zajímavý program. To je ale otázka dalšího jednání s obcemi, kterými tratě procházejí," naznačil hejtman Ústeckého kraje Oldřich Bubeníček.

Provoz turistických linek by měl stát nanejvýš 12,2 milionů korun. Ty kraj ušetřil díky veřejné soutěži na nové autobusové dopravce. „Ve skutečnosti by to mohlo být i mnohem méně, pokud například objednáme menší počet vlakových spojů, než s kterým počítá původní návrh," vysvětlil krajský radní pro dopravu Jaroslav Komínek.

Předběžné jízdní řády lokálek už jsou připravené. O víkendech by na koleje měly vyrazit několikrát za den. Zbývá už jen sehnat dopravce, kteří se o chod šesti tratí budou starat. „Chceme jednat také s městy a zjistit, kdo z dopravců by byl schopen zabezpečit provoz. Pravděpodobně se ale nakonec přikloníme k formě soutěže," doplnil Komínek.

Na vybraných linkách kraj v minulosti přestal objednávat linkovou dopravu. Přilehlé obce pak začaly ze svého a s krajským příspěvkem financovat provoz o letních prázdninách. Výsledkem bylo oživení turistického ruchu, některé vlaky jezdí zcela vytíženy. Problematické by mohlo být hlavně obnovení Kozí dráhy. Ta je v současnosti průjezdná jen z Děčína do Telnice. Kraj ji chce ale protáhnout až do Krupky. O dalším rozšíření jedná se Správou železniční dopravní cesty (SŽDC), která trať udržuje.

„Z našeho pohledu se jedná o trať s nulovým provozem, kterou postupně rozkrádají zloději kovů. Obnovení provozu závisí především na odpovídající pravidelné dopravní objednávce Ústeckého kraje," přiblížil mluvčí SŽDC Jakub Ptačinský.

Starodávné soupravy se tak na Kozí dráhu vrátí, pokud budou jezdit pravidelně. SŽDC totiž nechce investovat do úseků, po kterých mají vlaky jezdit jen dočasně nebo výjimečně. „Údržba jedné lokální trati stojí si milion korun ročně. Zisk je ale nulový. Pokud se dráha opraví a nepoužije, je to zbytečné mrhání penězi, které potřebujeme k opravě používaných úseků," zdůraznil Ptačinský.

Než se opraví železnice, spojení mezi Děčínem a Krupkou by měly zajišťovat autobusy. Všechny turistické linky by se navíc měly stát součástí krajské dopravní sítě. „Na historické vlaky budou navazovat další spoje, aby se lidé mohli dostat i dál a nemuseli hodinu čekat na další přípoj," uvedla krajská mluvčí Magdalena Hanáčková.