Důvod? Oproti původním studiím, které jsou zhruba dvacet let staré, a třem variantám byla starostům představena nová a zcela jiná.

V úseku od Prahy by rychlotrať kopírovala dálnici D8. Projektanti železnici nakreslili mezi Ledčice, Vražkov a Mnetěš. Dále ji stočili k Hrobcům, k místní části Rohatce. A odtud směr  Travčice a České Kopisty okolo Památníku. Labe by trať měla překlenout přes plavební kanál  směr Trnovany a Litoměřice. Pak by měla nová železniční trať pro rychlovlak překonat kopce Českého středohoří jedním 16kilometrovým tunelem s vyústěním v Ústí nad Labem – Střekově.

„U nás je ochranné pásmo kvůli národní památce Říp, památkáři se vyjadřují ke všemu, z hlediska stavebního se mnohá povolení řeší až na ministerstvu. A najednou tu chtějí postavit rychlotrať. Už nyní trpíme hlukem z dálnice. Budou nové náspy, tunely, protihlukové zdi. Velký zásah do krajiny," konstatoval starosta Mnetěše Martin Minarčík.

Nespokojena je i starostka sousedního Vražkova Jaroslava Smetanová. „Tak, jak je trať navržena, povede jen 60 metrů od prvních domů v obci. Bude hluk, budou vibrace. Pro občany z psychického hlediska je to špatná zpráva," řekla. „Je tu územní rezerva o šířce 600 metrů. Koridor zasahuje do třetiny obce. Je tu stavební uzávěra. Lidem ze stavebních parcel najednou vznikly jen zahrady."

Podle Jaroslavy Smetanové  byly původně tři varianty. „Najednou byla zvolena ta nejméně vhodná pro obec. Chceme zvážit i jiné varianty a zvážit, zda vysokorychlostní trať potřebujeme," dodala. „Třeba u Ledčic má být tunel."

Nespokojeny s navrženou trasou železnice pro rychlovlak o rychlosti až 300 km/hodinu jsou i Hrobce. „Máme tu chráněné rostliny, navíc se navržená trasa vychýlila oproti územní rezervě," řekl Luboš Matek. „Když už, ať trať vede vyčleněným koridorem."

Podle starosty by bylo na zvážení, aby se opět diskutovalo, zda trať má smysl. „Je tu Říp, je tu České středohoří. Studie je 20 let stará," podotkl Luboš Matek.